Meer marktinnovatie nodig bij Belgische bedrijven (Agoria)
Agoria, de federatie van de technologische sector, vindt dat Belgische bedrijven onvoldoende nieuwe markten aanboren.
Er is wel innovatie van producten en technologieën, maar er worden geen nieuwe afzetmarkten gezocht, zo lijkt het. “Nieuwe markten zijn er nochtans genoeg, denken we maar aan de vele kansen die maatschappelijke uitdagingen als het klimaat, de gezondheidszorg of mobiliteit bieden”, aldus Agoria.
De sectorfederatie ondervroeg 150 leden-ondernemingen. Daaruit blijkt dat 60 procent van de bedrijven de voorbije tien jaar nieuwe producten of technologieën ontwikkelde. Maar slechts twaalf procent boorde ook nieuwe markten aan met nieuwe producten. Een kleine zes procent slaagde erin met bestaande producten nieuwe markten te veroveren.
Agoria wijst op het grote potentieel van marktinnovatie. “Markten veroveren die je nog niet kent, is weliswaar meer werk en risico’s. Maar als het lukt, ligt de opbrengst een stuk hoger. Wie met een bestaande technologie een nieuwe markt kan aanboren, kan potentieel sterk groeien”, luidt het. De federatie haalt als voorbeelden Hanssen Transmissions (transmissies voor windmolens) en Vandewiele (weeftechnologie voor kunstgras) aan.
Agoria wil marktinnovatie stimuleren, onder meer door economische missies te organiseren of gezamenlijke innovatieprojecten uit te bouwen. Ook wil de federatie een studie uitvoeren “om nieuwe veelbelovende markten in kaart te brengen”.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier