Makro en Media Markt gaan scheiden

© belga

Het Duitse handelsconcern Metro, in België vooral bekend van de winkelmerken Makro en Media Markt, bereidt een opsplitsing in twee aparte bedrijven voor. Dat heeft Metro woensdag aangekondigd.

Concreet wil Metro zijn levensmiddelen- en groothandelsactiviteiten (Metro, Makro en Real) in een nieuwe onderneming onderbrengen. Het huidige concern Metro AG zou de afdeling consumentenelektronica (Media-Saturn, met merken als Media Markt en Saturn) behouden en voortgaan met een nieuwe naam.

Het handelsconcern wijst erop dat de twee activiteiten ‘operationeel zeer beperkt overlappen en zeer weinig synergieën hebben’. “Ik heb sterk het gevoel dat een opsplitsing in twee onafhankelijke en gefocuste ondernemingen alle belanghebbenden ten goede zou komen, omdat het een beduidende opportuniteit zou creëren voor snellere en meer rendabele groei”, zegt bestuursvoorzitter Jürgen Steinmann in een persbericht.

De opsplitsing is een voorstel van het management. De operatie moet nog definitief worden goedgekeurd, onder meer door de aandeelhouders. Zij zouden aandelen krijgen in beide bedrijven, in verhouding tot hun belang in het huidige Metro.

Beide bedrijven zullen op de beurs noteren. Indien alle lichten op groen worden gezet, zou de opdeling midden 2017 afgerond kunnen zijn, zegt Metro nog.

Metro Group telt 2.000 vestigingen in 29 landen en stelt ruim 220.000 mensen tewerk.

De aankondiging tot opslitsing werd woensdag positief onthaald op de beurs. Het aandeel Metro klom bij het begin van de handel op de beurs van Frankfurt met meer dan 9 procent, tot 26,85 euro

(Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content