‘Luchthaven Zaventem kan 10.000 extra banen creëren’
Arnaud Feist, CEO van de luchthavenuitbater Brussels Airport Company, doet nogmaals een oproep aan de politici voor een duidelijk wettelijk kader en luchthavenbeleid. “We kunnen de volgende tien jaar 10.000 banen creëren in Zaventem.”
Zaventem was in 2012 goed voor 38.288 banen, of 1,6 procent van de tewerkstelling in Vlaanderen. De luchthaven levert ook nog eens ruim 3 miljard euro toegevoegde waarde, of 1,4 procent van het bruto binnenlands product (bbp) van Vlaanderen. Van die banen zijn er 17.463 directe en 20.825 indirecte banen (onder meer schoonmaak, veiligheid, verhuurdiensten, horeca).
“En je mag daar nog eens 20.000 banen bijtellen”, vindt Arnaud Feist, CEO van luchthavenuitbater Brussels Airport Company. “In toerisme, congressen, horeca enzovoort. Zaventem is de op een na grootste economische motor van het land. En één directe baan in luchtvaart brengt ruim twee indirecte banen met zich.”
Wispelturig beleid
Maar Feist ondervindt steeds meer weerstand. “Het Brussels Gewest zou het meeste voordeel kunnen putten uit Zaventem. Maar nee, het geeft de luchtvaartmaatschappijen boetes voor geluidshinder, ook al respecteren die de federale wetgeving. Het lijkt wel alsof sommigen blind willen zijn voor het economisch belang van de luchthaven.”
Volgens Arnaud Feist jaagt het wispelturige beleid luchtvaartmaatschappijen weg uit Brussel. In Frankfurt, München, Parijs, Schiphol, Wenen enzovoort worden ze met open armen ontvangen. “Schiphol investeert een half miljard euro in de verbetering van de luchthaven. In 2000 was Zaventem nog de elfde in de ranglijst van belangrijke luchthavens van Europa. We zijn weggezakt naar plaats 21.”
Toch ziet Feist ook beterschap. Er waren 21,6 miljoen passagiers in 2000. Dit jaar overschreed Zaventem al in november opnieuw de drempel van 20 miljoen, en het jaar is nog niet voorbij.
Bovendien groeit de activiteit ook ‘s nachts. Het aantal nachtvluchten is geplafonneerd op 16.000 bewegingen. Dat plafond wordt volgend jaar bereikt, ook omdat een luchtvaartmaatschappij als Ryanair soms iets later landt dan 23 uur, het uur waarop het nachtregime begint. Daarnaast neemt ook de vrachtactiviteiten ‘s nachts toe.
Kip met de gouden eieren
De CEO gelooft dus wel degelijk in het potentieel van zijn luchthaven. “Maar daarvoor hebben we een duidelijk beleid nodig, en steun van de overheid. We kunnen in tien jaar 10.000 extra banen creëren. Deze luchthaven is dé troef tegen de hoge werkloosheid in het Brussels Gewest. We hebben hier continu honderden openstaande vacatures. Onze bedrijven moeten nu zelfs tot in Limburg mensen zoeken, bijvoorbeeld voor bewakingsdiensten. Dood deze luchthaven niet, want het is de kip met de gouden eieren.”
Taallessen Nederlands en een beter openbaar vervoer naar de luchthaven buiten de spitsuren zijn twee van de hete hangijzers. “We hebben nu een regering tot in 2019. Nu zouden we voor het luchthavenbeleid een oplossing voor de lange termijn moeten vinden. De regeringsverklaring is daarbij zeker hoopgevend.”
Nationale Bank
Arnaud Feist deed zijn oproep tijdens een presentatie van een studie over het economisch belang van de luchtvaart in België, gemaakt door de Nationale Bank. De luchtvaart was in 2012 goed voor een toegevoegde waarde van 5,6 miljard euro, of anderhalf procent van het bruto binnenlands product. Er werkten 66.242 werknemers in de luchtvaart (vliegtuigbouwers meegerekend). Opvallend is wel hoe de toegevoegde waarde in Zaventem lichtjes daalde, terwijl die op de Waalse luchthavens Charleroi en Luik sterk steeg.
Frank van Nieuwenhove, die de studie uitvoerde, waarschuwde echter voor de sterke afhankelijkheid van Charleroi en Luik van één speler, Ryanair en TNT (vracht). Zaventem spreidt zijn activiteiten over meer spelers, en is daardoor robuuster.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier