Lotus Bakeries: de ultieme belegging komt uit Lembeke
De Amerikaanse superbelegger Warren Buffett valt naar verluidt voor Lotus Bakeries. Mag dat verbazen? Een aandeel van wat een ietwat ouderwets en weinig modieus bedrijf lijkt, is wellicht de beste belegging van de voorbije kwarteeuw. En het succesverhaal is nog lang niet voorbij.
Het gaat goed met Lotus Bakeries. En dan hebben we het niet alleen over de beurskoers: met 1240 euro per stuk is het aandeel nominaal het duurste van de Brusselse beurs. Maar het gaat vooral goed in de eigenlijke business. Een bezoek aan de twee nieuwe koekjesfabrieken in Lembeke rechtvaardigen meteen de ogenschijnlijk bijzonder hoge beurskoers. Aan de nieuwe, derde, productielijn voor speculaas rollen onophoudelijk koekjes van de band.
Nog opmerkelijker is de gloednieuwe lijn voor Dinosaurus-koekjes. Via volautomatische, hoogtechnologische productielijnen ratelen de koekjes over banden, wentelen langs kettingen, verdwijnen per drie in plastic verpakkingen en rollen ten slotte in kartonnen dozen. “Dit is wellicht een van de modernste productielijnen in de wereld”, zegt CEO Jan Boone. “Onze ingenieurs hebben twee jaar aan het systeem gesleuteld.” 14 miljoen euro werd erin geïnvesteerd, het hoogste bedrag ooit voor één productielijn.
De Dinosaurus-lijn draait nog niet eens op volle capaciteit. Ze is gebouwd voor de verwachte groei van de volgende jaren. Vooral kinderen zijn tuk op de Dinosaurus-koekjes. Lotus Bakeries heeft 90 procent marktaandeel in dit segment van kinderkoekjes bedekt met chocolade. Van het merk, dat eind 2012 werd gekocht, zijn inmiddels ook variaties op de markt. En Dinosaurus wordt ook gelanceerd in andere markten dan België en Frankrijk. Dit jaar volgen Finland, Nederland, Tsjechië, het Verenigd Koninkrijk en Zweden.
Het dinoverhaal is typerend voor de onderneming uit het Meetjesland. Het familiebedrijf van de derde generatie weet als geen ander hoe een merk opgebouwd wordt. Dinosaurus staat wellicht nog maar aan het begin van een wereldwijd succes. Zelfs LU, een dochter van de wereldwijde marktleider Mondelez International, delfde het onderspit. Het stopte met de productie van de concurrerende Aztec-koekjes.
Voorlopig nog veel belangrijker als merkproduct is Lotus Speculoos. Het bedrijf is in speculaas uiteraard marktleider in eigen land, maar ook wereldwijd, goed voor 35.000 ton per jaar. “We verkopen datzelfde koekje nu in veertig landen”, zegt Jan Boone. “We geloven heel sterk dat we met speculaas een universeel lekker product hebben. Zo zijn er niet veel. Alle culturen houden van speculaas. Dat is een enorme kracht. Het is zoals Coca-Cola. Ook die smaak is onnavolgbaar, je wordt die niet beu.”
Het volledige bedrijfsportret leest u in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier