Laat nieuwe medewerkers niet verloren lopen
Idealiter weet een nieuwe medewerker onmiddellijk waar de klok en de klepel hangen, maar een goed onthaal duurt langer dan een dag. 3 tips om je op weg te helpen.
1 Start het onthaal op dag 1 – x
Psychologisch begint het onthaal al voor de nieuwe kracht een stap op de werkvloer heeft gedaan. Een goede introductie start op dag 1-x, de dag waarop je beslist met een kandidaat in zee te gaan. Vanaf dan bied je als organisatie al mondjesmaat info aan, bijvoorbeeld met een onthaalbrochure of via de contacten rond de contractondertekening. Een goed onthaal duurt doorgaans zes maanden.
2 Onthaal = groepswerk
De personeelsdienst plant en coördineert het onthaal, maar is niet de enige uitvoerder. Ook de leidinggevenden, de eventuele peter/meter en collega’s spelen een rol. Als zij de nieuweling loslaten, belandt het plan van hr in de prullenmand.
3 Kruip in de schoenen van de nieuweling Heel veel organisaties geven toelichting op basis van wat zij belangrijk vinden. Ze vertellen over hun missie en werking, en ze gaan ervan uit dat de nieuweling zo wel gelanceerd raakt. Maar een nieuwe kracht heeft in eerste instantie nood aan heel andere info, veel meer gericht op de directe, dagelijkse praktijk.
Het volledige artikel over een goed onthaal van nieuwe medewerkers vind je in de nieuwe Trends, vanaf vandaag in de winkel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier