Kris Adams (DP World): ‘Antwerpse haven moet haar capaciteit uitbreiden’
“De haven van Antwerpen heeft niet de infrastructuur om de almaar grotere megaschepen op te vangen”, waarschuwt Kris Adams, general manager van de containerbehandelaar DP World Antwerp op een havenseminar van Management Productions in Antwerpen. “Maar ik ben er gerust in dat dit zal gebeuren mocht het nodig zijn. Antwerpen zal in de Champions’ League blijven spelen, samen met havens als Rotterdam.”
Een decennium geleden waren er wereldwijd een twintigtal grote rederijen. De voorbije jaren leidde een concentratiebeweging tot vier grote allianties, die met dezelfde schepen varen. Momenteel wordt al gesproken over schepen met een capaciteit van 20.000 TEU (standaardcontainers), maar Adams signaleert dat rederijen al denken aan schepen met een capaciteit van 25.000 TEU.
“Een en ander betekent dat wij onze infrastructuur moeten aanpassen, zodat onze terminals bijvoorbeeld elf containers naast elkaar moeten kunnen behandelen, in plaats van acht nu”, aldus Adams. “Voor onze kraanmannen wordt het dan erg moeilijk om zicht te houden op de containers onder hen. Een verregaande automatisering, zoals die al bezig is in Rotterdam, ligt dus voor de hand.”
DP World ontwikkelt trouwens een derde terminal in Rotterdam, naast die van Londen en Antwerpen (die tien jaar oud is). Hij verwacht niet dat Antwerpen sterk zal lijden onder Rotterdam, dat met de aanleg van de Tweede Maasvlakte zijn capaciteit sterk heeft uitgebouwd. “Even zag het er inderdaad naar uit dat Antwerpen trafieken zou verliezen”, weet hij. “De tijd dat de grotere rederijen vier tot zes havens aandoen, is voorbij. Maar die grote schepen doen het aantal behandelingen sterk toenemen. Een haven kan dus niet al te veel grote trafieken wegkapen, want ze kan die capaciteit gewoon niet verwerken. Rederijen hebben er ook geen belang bij om alle trafieken te concentreren in een haven. Wel denk ik dat Rotterdam meer transhipment (van het ene schip naar het andere, nvdr) zal doen.”
Antwerpen moet zich echter wapenen om zijn infrastructuur op peil te houden, zegt Adams. “De nieuwe capaciteit op Linkeroever zal snel gevuld worden door DP World, PSA en MSC. Wij hebben nu een capaciteit van 2 miljoen TEU, die we kunnen uitbreiden naar 2,5 miljoen. Dan zitten we vol. Daarom is een uitbreiding via het nieuw aan te leggen Saeftinghedok nodig.”
De goederen weg krijgen, is een ander probleem. Adams: “Onlangs leidde een defecte vrachtwagen aan het Deurganckdok tot een file tot aan de autosnelweg. Een defecte poort zorgde dan weer voor congestie in de twee tunnels. De tweede Scheldeverbinding wordt echt wel noodzakelijk. Uiteraard betreur ik dat het allemaal niet snel genoeg gaat. Maar ik denk dat de beleidsmakers het economisch belang inzien en proactief zullen reageren.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier