Kan de ‘Tesla-killer’ Audi Vorst redden?

© reuters

Audi Brussels is goed op weg om de elektrische terreinwagen Q6 E-tron binnen te halen als opvolger voor de A1 die er nu van de band rolt.

Dat meldt De Morgen woensdag. Het nieuws werd later door de vakbonden bevestigd aan het persagentschap Belga. Formeel is de beslissing echter nog niet. Moederconcern Volkswagen moet het licht nog finaal op groen zetten, waardoor er gewaarschuwd wordt voor overdreven optimisme.

Bij de directie van Audi Brussels wordt het bericht in De Morgen evenwel niet bevestigd. “In november wordt de beslissing genomen”, aldus woordvoerder Jurgen Thysmans. Maar op niveau van VW-dochter Audi is de beslissing genomen, en er zou daarbij rekening worden gehouden met de fabriek in Vorst.

‘Druk van de ketel’

Volgens ABVV-vakbondsafgevaardigde Edwin De Clercq werd de vraag over het nieuwe model vorige week aan de bedrijfstop gesteld in het kader van de wereldondernemingsraad in Wolfsburg. “Daar hebben ze ons bevestigd dat de beslissing zo goed als genomen is en dat Brussel zich geen zorgen moet maken.” De Clercq is blij dat ‘de druk van de ketel is’ en er is geen vrees voor een mogelijk banenverlies.

‘Op het goede spoor’

De toon bij ACV’er Pascal Van Cauwenberge is voorzichtiger. “Er werd ons gezegd dat de beslissing half november zou vallen, dus we moeten nog een kleine maand afwachten”, klinkt het. Volgens vakbondsafgevaardigde Van Cauwenberge werd er gezegd dat Brussel goed werk levert en dat er vertrouwen in de fabriek is. “Er werd klaar en duidelijk gezegd dat Brussel op het goede spoor is.”

Volkswagen neemt de beslissing

Hetzelfde geluid wordt opgevangen bij secretaris William Van Erdeghem van de christelijke metaalbond. Hij waarschuwt ronduit voor overdreven optimisme. “Ik wens heel duidelijk te waarschuwen voor euforie. We moeten niet pessimistisch zijn, maar wat verschenen is, is zeer voorbarig.” Hij wijst erop dat Audi geen graten ziet in de plannen voor Vorst. “Maar het is VW dat de definitieve beslissing neemt. De ervaring leert ons zeer voorzichtig en zeker niet euforisch te zijn vooraleer de beslissing definitief is.” Van Erdeghem verwijst hiervoor naar de andere autobouwers die hun Belgische fabriek opdoekten, ondanks beloofde modellen, bijvoorbeeld bij het inmiddels gesloten Ford Genk.

Steun van de overheid

Zowel de federale als Brusselse regeringen hebben steun beloofd om de elektrische Audi naar Brussel te halen. Eind vorige maand kondigde de federale regering een steunpakket ter waarde van 100 miljoen euro aan om de opvolger van de A1 binnen te halen. Twee weken eerder hintte de Brusselse regering dat Audi 600 miljoen euro zou investeren in Vorst. Brussel kondigde daarbij aan samen met de andere gewesten ‘volle steun’ te wil verlenen aan Audi. Er was sprake van opleidingssteun door de drie gewesten. De steun van de gewesten zou op 35 miljoen euro komen.

Tesla killer Q6

Er vloeide in ieder geval al veel inkt over de opvolging van Audi’s kleinste model, dat naar een Spaanse fabriek zou verkassen. Als opvolgers circuleerden de voorbije jaren het nieuwe model van de A1 en de Q3. Dat de nieuwe elektrische SUV naar Brussel zou komen, klinkt wel steeds luider. De productie van de A1 in Brussel loopt af in 2018. In Vorst werken zowat 2.600 mensen. De Q6 E-tron moet de toenemende concurrentie op de markt van de elektrische wagens aangaan. De autobouwer maakt er geen geheim van dat de bolide een Tesla-killer moet worden. De Amerikaanse nieuwkomer Tesla brak de markt voor elektrische wagens open, zeker in het duurdere segment.

Dieselschandaal

Het VW-concern wordt momenteel dooreengeschud door het milieuschandaal met de sjoemelsoftware bij dieselwagens. Een van de grootste crisissen in VW’s geschiedenis zorgt in de fabrieken voor ongerustheid, maar in Brussel zou het nieuws over de elektrische auto de werknemers geruststellen.

“Je werkt vandaag beter bij Audi dan bij VW”, verwoordt een vakbondsman het. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content