Internetreclame in de lift
De omzet van reclame op het internet in België blijft toenemen, ondanks de economische crisis. Dat maakten Interactive Advertising Bureau (IAB) en Digital Media Association (DMA) dinsdag bekend in een persbericht.
In 2009 bedroeg de totale investering van publiciteit op het net in ons land meer dan 129 miljoen euro, wat overeenkomt met een stijging van ongeveer 9 procent tegenover 2008 (119 miljoen euro).
Zowel tussen de sectoren onderling als binnen een en dezelfde sector zijn er veel verschillen. De reclame-inkomsten van de Belgische traditionele media werden het zwaarst getroffen door de economische crisis en zijn sinds 2006 nauwelijks geëvolueerd.
Voor sommige sectoren blijven de investeringen stabiel (geschreven pers), voor andere stijgen ze licht (radio, televisie, display). Enkel de bioscoop kijkt aan tegen een lichte terugval.
De internetreclame in België daarentegen is aan een ware opmars bezig: het resultaat van 2009 ligt 2,78 keer hoger dan het resultaat van 2006 (46,5 miljoen euro). “Vooral het contrast tussen de verschillende sectoren is significant”, zegt Stephanie Radochitzki van IAB. “De diensten-, transport-, telecom- en energiesector hebben het belang van onlinereclame al ingezien. Tegelijk stellen we vast dat de gezondheids-, beauty-, kleding-, en voedingssector het potentieel van onlinereclame nog niet ten volle benutten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier