Hubo zoekt groei in tuinen
Hubo België bonkt met zijn 130 doe-het-zelfzaken stilaan tegen het plafond. Diversificatie is de uitweg, en dus nam de groep de tuincentra van Walter Van Gastel over. “We willen daarin marktleider worden”, zegt topman Erwin Van Osta.
Bijna twintig jaar geleden namen Erwin Van Osta en twee vennoten het noodlijdende Hubo België over. Dat draaide toen ongeveer 12 miljoen euro omzet. Nu is de doe-het-zelfketen een nationale speler met een groepsomzet van 500 miljoen euro en een marktaandeel van ongeveer 25 procent. Enkel Brico is sterker, met 30 procent van de markt. En nu willen Van Osta en co hun kunstje overdoen in de tuincentra, met de overname van Van Gastel als basis.
“Hubo heeft nu twee merken in doe-het-zelf; Hubo en Plafomat. Het is bedoeling daarnaast een derde poot neer te zetten onder de merknaam Van Gastel, maar dan voor tuincentra. We willen er een vijftigtal, nationaal verspreid. Vraag me niet daar een datum op te plakken. We moeten de wereld van de tuincentra nog leren kennen. Het fingerspitzengefühl is er nog niet.”
De merknaam verandert dus niet. Blijft de familie Van Gastel ook aan boord?
Erwin Van Osta: “Het bedrijf is nu volledig in onze handen, maar de familie blijft actief. Walter Van Gastel blijft zelf bloemen en planten inkopen op de veilingen. Het is goed dat we zijn ervaring en expertise kunnen gebruiken. Het management doen wij. Commercieel blijft alles gescheiden, maar IT en andere ondersteunende diensten worden gecentraliseerd.”
Is Van Gastel, met zijn Antwerpse roots, wel een merknaam die u in heel België en eventueel in het buitenland kunt gebruiken?
Erwin Van Osta: “De focus zal in de eerste plaats op België liggen. Het buitenland zien we nu niet zitten. Vlaanderen is een logische stap. Uit een marktstudie blijkt dat het een zeer sterk merk is, bekend om zijn bloemen en decoratie. Er komt een nieuwe winkel in Ninove en we bekijken projecten in Wallonië.”
Hubo heeft een 130-tal vestigingen in België. Een tijd geleden zei u dat het plafond 160 is.
Erwin Van Osta: “Er ligt nog een twintigtal projecten op tafel, in verschillende fases van opbouw. Dan zitten we aan 150 en is het plafond bijna bereikt. Daarom stappen we ook in de tuinsector. Om te blijven groeien en het bedrijf een nieuwe uitdaging te geven. We dachten al drie jaar na over die stap.”
Waarom niet verder groeien in het buitenland? U bent al actief in Spanje, Frankrijk en Oost-Europa met doe-het-zelfzaken.
Erwin Van Osta: “In Frankrijk hebben we een winkel. De vergunningen komen daar bijzonder traag. Projectontwikkelaars hebben liever Franse projecten dan buitenlandse. En dus heb je niet altijd de eerste keuze voor locaties.
“De Oost-Europese activiteiten zijn bijna volledig afgebouwd. In Spanje is de markt volledig ingestort. Daar houden we het hoofd boven water omdat we voornamelijk in het noorden actief zijn en daar woedt de crisis iets minder. In het zuiden zijn vijf winkels gesloten.”
Stijn Fockedey en Hans Brockmans
Het volledige interview leest u in Trends
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier