Groeispurt Delhaize moet van nieuwe formules en markten komen

© Belga

Delhaize heeft een groeispurt nodig. De warenhuisketen zoekt zijn heil in nieuwe segmenten.

De warenhuisketen Delhaize heeft een groeispurt nodig. De jongste jaren zijn naaste concurrenten zoals Colruyt, Walmart en Ahold sneller gegroeid. Om die achterstand in te halen, zet Delhaize zwaar in op groeimarkten en twee discountformules. De bestaande winkelketens in zijn belangrijkste Amerikaanse en Belgische markten botsen een beetje op hun grenzen.

Delhaize wil binnen de drie jaar een omzetgroei tussen 5 en 7 procent per jaar halen. De afgelopen drie jaar kwam de jaarlijkse groei, afgezien van grote overnames, uit op slechts 2,6 procent, ver beneden de groeicijfers van concurrenten zoals Colruyt en Ahold. “Onze rendabiliteit en de balans zijn goed, maar de jongste jaren ligt de omzetgroei onder de verwachtingen. We zitten ook in verzadigde markten”, zei gedelegeerd bestuurder Pierre-Olivier Beckers deze week op een persbriefing. De Verenigde Staten en België zijn respectievelijk goed voor 68,1 procent en 23 procent van de 20,8 miljard euro omzet in 2010.

Delhaize zoekt zijn heil in nieuwe segmenten. Het was al actief in Indonesië, via een participatie in Super Indo. Afgelopen zomer rondde het de overname af van de Servische distributeur Delta Maxi. Daarmee heeft het een brug gecreëerd tussen zijn Roemeense (Mega Image) en Griekse (Alfa Beta) activiteiten. Dat moet er voor zorgen dat Zuid-Oost Europa een echt groeiverhaal wordt. Daarnaast zet het in op twee softdiscountformules, Bottom Dollar Food in de VS en Red Market in Europa. Die laatste bevindt zich nog steeds in testfase. De eerste resultaten zijn goed, maar er wordt nog gezocht naar een manier om de verkoop in de bestaande Delhaize-winkels niet te kannibaliseren.

Delhaize kondigde vorige week aan via die nieuwere operaties er 450 winkels bijkomen in drie jaar. De groep had dit jaar na het derde kwartaal 3362 vestigingen wereldwijd. Dat is fors meer dan de 2800 in 2010, vooral door de overname van 487 Delta Maxi-winkels.

Op audiëntie bij de Servische president

De overname van het Servische Delta Maxi gebeurde voor 932,5 miljoen euro. Delhaize nam ook schulden over ter waarde van 318 miljoen euro. Delhaize kon de transactie deze zomer afronden. De bevoorrading van de winkels haperde tijdens de overgangsfase omdat de communicatie met de lokale leveranciers werd verwaarloosd. “Er was een betalingsachterstal bij sommige leveranciers. Dat was geen kwade wil bij Delta Maxi en wij hebben dat zelf onmiddellijk rechtgezet. Nu zijn de relaties weer goed”, zegt Descheemaeker. Ook de introductie van het huismerkengamma van Delhaize liep vertraging door een bureaucratische afhandeling bij de Servische administratie. “Dat hebben we op een hoog niveau aangekaart”, zegt Beckers. “We krijgen alle steun van de overheid. Enkele weken heeft president Boris Tadic het managementteam uitgenodigd. Dat gesprek heeft lang geduurd, het was geen beleefdheidsbezoek.”

Stijn Fockedey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content