Gekke indicatoren voor een crisis
Uit recent onderzoek blijkt er een sterk verband te bestaan tussen het aantal wolkenkrabbers en de kans op een financiële crisis. Maar wolkenkrabbers zijn niet de enige aanwijzing voor economische malaise.
Lipstick-index. Ooit ontdekt door Leonard Lauder, voormalig topman van cosmeticaconcern Estee Lauder: tijdens een recessie stijgt de lippenstiftverkoop. Cosmetica zouden een relatief goedkope manier zijn om de winkelbehoefte van vrouwen te bevredigen.
Haar-index. Mannen geven hun kapsel een marinierslook zodat ze niet zo snel weer naar de kapper hoeven. Vrouwen laten hun haar juist langer groeien om het bezoek aan de kapper nog even uit te stellen.
Love song-index. Uit onderzoek van econoom Harold Zullow in 1992 bleek dat in de periode voor economische rampspoed de hitlijsten bestormd werden door depressieve popsongs.
Boxershort-/stropdas-index. Tijdens de vorige crisis zakte de verkoop van herenondergoed met 2,3 procent. Maar mannen gaan wel vaker een stropdas dragen om serieuzer over te komen op de baas.
Korterok-index. Lange rokken, gedekte kleuren wijzen op behoudend gedrag en slechte economische tijden. Als het goed gaat met de economie, hebben vrouwen meer zelfvertrouwen en dragen ze kortere rokjes.
Bron: MT.nl
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier