Geen ontslagronde bij Brussels Airlines, wel 100 miljoen van Lufthansa

© belga

Bij luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines komen voorlopig geen banen op de tocht te staan als gevolg van het aangekondigde herstructureringsplan. Dat heeft de directie bekendgemaakt tijdens een bijzondere ondernemingsraad.

Volgens de bonden zou de directie de 600 piloten vragen deeltijds te werken. Daardoor zou een ontslagronde kunnen worden vermeden. Hoeveel piloten uiteindelijk zouden moeten instemmen met die maatregel, is niet duidelijk. Het plan van de directie houdt ook in dat de productiviteit wat wordt opgedreven en er een baremieke loonbevriezing in 2013 en 2014 wordt doorgevoerd. Met het zogenaamde plan ‘Beyond 2012-2013’ wordt gemikt op een totaal van 110 miljoen euro aan besparingen.

Bij het personeel van Brussels Airlines nam eerder de onrust toe, nadat de onderhandelingen over het herstructureringsplan tussen bonden en directie werden opgeschort. Eind september deden geruchten de ronde dat er 700 banen zouden sneuvelen, maar dat werd later ontkend door Etienne Davignon, voorzitter van de raad van bestuur.

Verlies ombuigen in winst

Brussels Airlines, dat in 2011 een verlies van 84 miljoen euro in de boeken schreef, houdt er rekening mee dat het tekort dit jaar oploopt tot 50 miljoen euro ‘op basis van de huidige projecties’. Om opnieuw winst te maken, besliste de directie van de luchtvaartmaatschappij in de kosten te snoeien. In het eerste kwartaal werd al 15 miljoen euro aan overheadkosten geschrapt. Daarna raakte de relatie met de vakbonden verzuurd.

Garanties

De bonden vragen nu dat de directie aantoont dat er een toekomst is voor het bedrijf, ‘met garanties dat hoofdaandeelhouder Lufthansa eindelijk met beloofde investeringen over de brug zal komen’. Daarbij geldt het behoud van maximumtewerkstelling als ‘garantie op de toekomst van het bedrijf’, luidt het in vakbondskringen.

100 miljoen van Lufthansa

In een toelichting aan de pers maakte voorzitter Davignon maandag bekend dat aandeelhouder Lufthansa bereid is maximaal 100 miljoen euro in Brussels Airlines te pompen om zijn strategie – meer lange afstand en minder Europese capaciteit – uit te werken. Aan dat bedrag is wel een voorwaarde verbonden: een akkoord bereiken over het besparingsplan. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content