GDF Suez Groep neemt meerderheid in Digitopia

Digitopia, de snelgroeiende verdeler van schermcommunicatie, verkoopt zich aan N-Allo, het contactcenterfiliaal van Electrabel.
Stichter Jan Bussels van Digitopia uit Wijnegem zei in juni dat hij snel wilde groeien en internationaal gaan. De specialist in ‘digital signage’ is nu in een alliantie gestapt met N-Allo, het contactcenterfiliaal van Electrabel uit de GDF Suez-groep. N-Allo voert geen kapitaalverhoging door, maar neemt iets meer dan 50 procent van de aandelen.
“De overnameprijs is het geheimpje van mijn vrouw en mij”, lacht Jan Bussels, die Digitopia blijft leiden als bestuurder-algemeen directeur.
Digitopia plaatst boodschappen op zo’n 4000 schermen in de Benelux en Frankrijk. De omzet was ruim twee miljoen euro in de 9 maanden tot maart. “De stijging sinds januari is 58 procent”, geeft Bussels mee. Grote klanten zijn onder meer bPost, Belgacom, Accor hotels, Lunch Garden en Multipharma.
“De markt is zeer gefragmenteerd, maar een consolidatie zit eraan te komen. Binnen een grotere groep kunnen we gemakkelijker toegang krijgen tot buitenlandse markten”, zegt Stijn Vander Plaetse, de voormalige vice-president Innovatie van Belgacom, die eerder dit jaar onafhankelijk bestuurder werd bij Digitopia.
Dat net een contactcenterbedrijf als N-Allo een participatie neemt in een schermcommunicatiebedrijf hoeft niet te verwonderen. SMS, near field communication (NFC) en barcode-lezende smartphones maken schermcommunicatie altijd maar interactiever.
Bussels: “Wij ontwikkelden samen interactieve diensten die nog niet allemaal het publiek hebben gezien. Daar ontstond het gevoel dat één plus één in ons geval vier was”.
“Digitopia zal een belangrijke rol spelen om innovatieve digitale oplossingen te bieden”, belooft chief executive officer Martin Claes van N-Allo. Digitopia heeft 19 werknemers, N-Allo zowat 1300. BL
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier