Ford ziet beterschap na sluiting Genk
Ford gaat voor dit jaar uit van een verlies van ‘slechts’ 1,8 miljard dollar in Europa. Tot nog toe vreesde de Amerikaanse autobouwer nog voor 2 miljard verlies.
En de Europese markt stabiliseert langzaam. Jammer voor de ex-werknemers in Genk, maar Ford voelt stilaan de positieve effecten van zijn herstructurering in Europa.
Precies een jaar geleden, op 24 oktober 2012, deelde Ford een mokerslag uit in Genk. De Ford-directie noemde de sluiting van de fabriek in Genk een deel van de noodzakelijke hervormingen in Europa. Naast Genk moesten ook twee fabrieken in Engeland sluiten. Ford begrootte de totale herstructureringskosten op 1,2 miljard dollar, waaronder 200 miljoen dollar voor pensioenen. Dit jaar wordt daarvoor 800 miljoen dollar opzijgezet, volgend jaar nog eens 400 miljoen dollar.
Vooral die herstructureringskosten maken dat de Europese activiteiten van Ford verlieslatend blijven, terwijl bijvoorbeeld in Noord-Amerika miljarden winst wordt gemaakt. In het eerste halfjaar van 2013 reed Europa opnieuw 810 miljoen dollar in het rood, na een verlies van 553 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar (het totale verlies in Europa in 2012 bedroeg 1,75 miljard dollar).
Toch ziet Ford hoe de herstructurering langzaam resultaten oplevert. Bij de dealers daalt de overschot aan wagens, die vorig jaar met fikse kortingen werden verkocht. De volumeverkoop steeg in het tweede kwartaal, en bovendien werden meer duurdere wagens verkocht. De omzet bleef weliswaar stabiel in vergelijking met de eerste jaarhelft vorig jaar, terwijl het volume lichtjes steeg: van 731.000 naar 732.000 verkochte wagens.
Conclusie: Ford ziet een beetje licht aan het einde van de Europese tunnel. Het begrote verlies van 2 miljard dollar, werd bijgesteld naar 1,8 miljard dollar. “De vooruitzichten in Europa blijven zwak, maar we zien een stabilisering”. De vrije val door de banken- en eurocrisis lijkt gestopt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier