Ford Genk verliest laatste 3619 werknemers
Vandaag, 18 december, rolt de laatste wagen van de band bij Ford Genk. In totaal sneuvelen 9400 directe en indirecte banen. Maar onder de oppervlakte van de massale werkloosheid groeit en bloeit een nieuwe Limburgse autosector.
Het bedrijventerrein van Punch Powertrain in Sint-Truiden lijkt wel het mekka van de nieuwe wonderwagens uit China en Maleisië. De parking bulkt van de modellen van CMC (Taiwan), FAW, Geely en Great Wall uit China, of Proton, de marktleider in Maleisië.
Punch Powertrain is een voorbeeld van hoe de autosector in Limburg nog altijd kan bloeien en groeien. Al maanden werkt op zaterdag een extra ploeg _ op basis van vrijwilligheid – om de binnenstromende orders te verwerken. Het aantal werknemers in Sint-Truiden klimt volgend jaar van 390 naar 470. De omzet steeg van geen 43 miljoen euro in 2007 (met 188 werknemers), naar 139 miljoen euro vorig jaar.
Hoogtechnologische Belgen
En nochtans heeft Punch Powertrain een fabriek in het Chinese Nanjing, waar de assemblage gebeurt van de specialiteit van het bedrijf: automatische versnellingsbakken. “China was hongerig naar westerse technologie. Vandaar onze fabriek in Nanjing”, meldt CEO Cor Van Otterloo. “Je moet Chinees zijn onder de Chinezen, en in hun taal praten. Maar essentieel is dat we onze sleutelonderdelen hier in Sint-Truiden maken. Ook O&O gebeurt hier. Ik wil niet dat de Chinezen dat kunstje ook kunnen.”
Punch Powertrain legde de focus op versnellingsbakken voor kleinere wagens. “We zijn de voorbije jaren bewust niet naar de West-Europese en Noord-Amerikaanse markt gegaan. Niet alleen door de conjunctuur. We waren te duur, we hadden niet de goede producten. Vandaag wel. Sinds kort praten we ook met Amerikaanse en Europese producenten. En dat zal ook lukken.”
Genk wint wat Frankrijk verliest
Ook Autoneum uit Genk maakte een doorstart. Jarenlang leverde de dochter van de gelijknamige Zwitserse beursgenoteerde firma vloerbekleding, binnenbekleding, isolerende kofferpanelen en bekledingen van de motorruimte van personenwagens aan Ford Genk. De machtige buur betekende ruim de helft van de omzet.
En toch moet Autoneum de deuren niet sluiten, samen met Ford. Niet alleen mag Autoneum vanuit Genk blijven leveren aan Ford in het Spaanse Valencia, waar voortaan de Mondeo wordt gebouwd. De onderneming diversifieert bovendien haar productie naar de bouw van panelen uit kunststof, in plaats van textiel. Daarvoor kreeg het 1,9 miljoen euro subsidies van de Vlaamse overheid. En dan was er nog de sluiting van de Autoneum-fabriek in het Franse Dieppe. De één zijn dood, is de ander zijn brood: een deel van de Franse productie verschoof naar Genk, dat nu nieuwe klanten telt zoals Renault, PSA Peugeot Citroën, Volvo Trucks.
Limburg staat nog voor 52 bedrijven in de voertuigindustrie, en 12.000 banen (op een totaal van 85.000 voor de voertuigindustrie in het land). Wanneer vandaag de laatste wagen in Genk is gemaakt, betekent dat ook de laatste werkdag voor de resterende 3619 werknemers. 630 van hun collega’s verlieten al de onderneming, 150 andere hebben een nieuwe baan bij Ford.
Bij Ford in België werken voortaan nog circa 100 mensen in de verkooporganisatie, en ruim 500 in het Europese testcentrum in Lommel. Daar worden alle wagens getest die Ford in Europa in de markt zet. Zowat 100 voormalige werknemers van de fabriek in Genk werken nu in Lommel.
Het volledige verhaal over de Limburgse auto-industrie leest U in Trends deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier