Ford Genk 1 jaar later: 45.000 wagens minder in Belgische autofabrieken
Sinds begin januari tot en met eind september zijn er precies 358.394 wagens van de band gerold in de drie Belgische autofabrieken, blijkt uit de cijfers van technologiefederatie Agoria.
Dat zijn er zowat 45.000 minder dan de 404.113 wagens in dezelfde periode het jaar voordien, maar door de aankondiging van de sluiting van Ford Genk op 24 oktober 2012 loopt de vergelijking
een beetje mank.
Na de aangekondigde sluiting lag de fabriek in Genk namelijk lang stil. In het volledige jaar 2012 rolden er 507.576 wagens van de band bij Volvo Gent, Audi Brussels en Ford Genk samen.
Bij Ford werden van januari tot september 80.815 wagens geproduceerd, meer bepaald de modellen Mondeo, S-Max en Galaxy. In de eerste negen maanden van 2012 waren er dat nog 115.096. In heel 2012 werden in de Genkse fabriek 126.665 nieuwe wagens gebouwd.
Volvo Gent
Gent noteerde de grootste productie met – van januari tot en met september – 184.869 nieuwe Volvo’s. In 2012 waren er dat in die periode enkele duizenden meer: 191.736. Audi Vorst telde 92.710 Audi A1’s tegenover 97.281 een jaar eerder.
Aan het slot van het eerste kwartaal van dit jaar was de gehele automobielsector – Volvo Trucks in Gent en busbouwers Van Hool en VDL Jonckheere meegerekend – goed voor 38.642 directe banen en 46.757 indirecte medewerkers. Dat brengt het totaal aantal medewerkers in de Belgische automobielsector op 5.399.
‘10.000 banen gaan verloren’
Agoria verwacht dat er na de definitieve sluiting in Genk circa 10.000 banen verloren zullen gaan in de sector, inclusief banenverlies bij de toeleveranciers. De vier toeleveranciers die met de Conveyor-transportband rechtstreeks verbonden zijn met Ford Genk – SML, Lear, Syncreon en IAC – hebben ook de intentie tot sluiting aangekondigd, net als andere toeleveranciers, bijvoorbeeld Zender en Decoma in Genk. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier