Elixir jaagt op jongeren

© .

Valt de (jonge) consument weer voor alcoholische kruidendranken à la Elixir d’Anvers?

Paardenmiddel

Een elixir behoort tot de traditionele likeuren en kruidendranken, die vooral typisch waren voor de negentiende eeuw. Denk aan producten als Underberg, Jägermeister, Grand Marnier en – in ons land – onder andere Elixir d’Anvers en Elixir d’Alost. “Indertijd was elixir niet alleen een lekkernij, maar ook een product tegen maagproblemen”, zegt David Van Delm van de chocolatier-glacier Ardelis, dat Elixir d’Alost en Elixir de Vilvorde maakt. “Nu mogen we dat niet meer op het etiket vermelden.”

Het drankje werd vroeger gebruikt als een opkikker tijdens de koude wintermaanden – bijna 40 graden alcohol – en om de keel te ontsmetten. Niet alleen mensen, maar ook paarden kregen toen Elixir te drinken. De lange hals van de flessen is geschikt om de drank aan paarden toe te dienen.

Apotheker

De maker van Elixir d’Anvers, François-Xavier de Beukelaer, deed in de tweede helft van de negentiende eeuw dokters- en apothekersstudies. In 1863 ontwikkelde hij het recept voor een likeur met digestieve en weldoende eigenschappen. Het geheime recept wordt nu nog altijd gebruikt door de distilleerderij FX de Beukelaer.

Elixir d’Anvers is een van de oudste elixirs in ons land en was ook lange tijd samen met Elixir de Spa – ook een product van de Beukelaer – de enige. Tegenwoordig zijn er weer meer, onder andere Elixir d’Alost (die dateert van 1940) en Elixir de Vilvorde.

Elixir d’Alost kwam twee jaar geleden op de markt nadat David Van Delm bij zijn grootmoeder, wier vader René De Smedt de drank ontwikkelde, de laatste twee flessen had ontdekt. Het recept was zoek, maar op basis van de flessen reconstrueerde hij het recept voor de hernieuwde productie.

Café

Aanvankelijk werd elixir thuis en op café gedronken. Ivan Nollet, de CEO van FX de Beukelaer, zegt dat de populariteit groot was, maar dat die na de Eerste Wereldoorlog een knauw kreeg door het verbod op sterkedrank in de horeca in augustus 1919. “We hebben toen de helft van onze omzet verloren”, zegt Nollet. Het thuisverbruik hield door de jaren het volume van Elixir d’Anvers op peil.

Cocktails

Wie neemt doorgaans een glaasje Elixir d’Anvers? Veertigplussers die na de maaltijd één glaasje drinken, vormen de traditionele gebruikersgroep. Dat heeft ertoe geleid dat de likeur een wat ouder imago had. Op zich hoeft de leeftijd van de gebruikers volgens Ivan Nollet geen probleem te zijn. Hij wijst op de vergrijzing van de bevolking, waardoor die doelgroep alleen maar groter wordt. Toch ontdekken ook jongeren Elixir d’Anvers omdat ze kruidenlikeuren hip vinden. Dat is onder meer te danken aan de oude, achthoekige fles en het nauwelijks veranderde etiket, die aansluiten bij de hang naar retroproducten. Het huidige etiket van Elixir d’Alost is ook overgenomen van de oude flessen.

Cocktails

Belangrijk in de verjonging van het imago is het gebruik van elixir als basis voor cocktails. FX de Beukelaer werkt daarvoor samen met verschillende restaurateurs en geeft recepten op zijn website.

Ad Van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content