Eddy Bruyninckx: ‘Havens Rotterdam en Antwerpen moeten meer samenwerken’
Eddy Bruyninckx, topman van het Antwerpse Havenbedrijf, wil dat de twee grootste Europese havens, de vlakbij elkaar gelegen concurrenten Antwerpen en Rotterdam, meer gaan samenwerken, om groeimogelijkheden in Midden-Europa te benutten.
Concreet denkt Bruyninckx aan het creëren van gemeenschappelijke overslagpunten voor goederentransport naar Centraal- en Oost-Europa. Die zouden een nog hoger economisch groeipotentieel hebben dan verzadigde West-Europese markten. In een interview met de Nederlandse krant Het Financieele Dagblad benadrukt hij ieders aparte rol, maar ziet hij ook voordelen in het bundelen van ladingen.
Turkse en Griekse concurrentie
Er wordt verwezen naar een poging uit het verleden van beide havens om een aandeel te krijgen in de grootste Europese binnenhaven, die van Duisburg. “Die poging is mislukt, maar als de gelegenheid zich weer voordoet, moeten we die weer aangrijpen”, aldus Bruyninckx in de Nederlandse krant.
De concurrentie zou kunnen komen van de havens van het Griekse Piraeus en het Turkse Kumport. Ook Gdansk (Polen) kan China de afhankelijkheid van Noord-Europese havens doen verminderen, zo meent een expert, die stelt dat Antwerpen en Rotterdam bij Europa kunnen pleiten tegen infrastructuursubsidies voor Zuid-Europa.
Volgens Bruyninckx is voorts de tijd voorbij dat elke Schelde-verdieping minder trafiek voor Rotterdam betekent. “Het geheel is groter dan de som van de delen. Het is een rationeel verhaal”, stelt de CEO. Lading simpelweg herverdelen wil hij niet. Wel denkt hij aan bijvoorbeeld kortingen voor dubbele aanlopen, zoals Rotterdam dat al doet. In eigen land ziet hij dat mogelijk wanneer een schip snel na elkaar Zeebrugge en dan Antwerpen aandoet. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier