Dominiek Valcke (TVH) is genomineerd voor Trends Manager van het Jaar: ‘De kunst is het beste uit je team te halen’
Dominiek Valcke staat sinds 2018 aan het roer van TVH, de West-Vlaamse wereldwijde speler in onderdelen voor industriële machines. De onderneming blijft mikken op een jaarlijkse omzetgroei, maar merkt de signalen van een terugval in de conjunctuur.
De mens
De handelsingenieur Dominiek Valcke (53) kwam in 2003 bij TVH. Voordien had hij bij Omega Pharma gewerkt. Later was hij actief als consulent, vooral in bedrijfsfinanciering en overnames. “Zo leerde ik TVH en de familiale aandeelhouders, de families Thermote en Vanhalst, kennen. Het klikte tussen mij en de families, en ik kreeg de vraag of we niet beter zouden samenwerken. Toen ik startte, had ik geen functieomschrijving. Ik begon met een wit blad. We zouden samen aan de toekomst bouwen. Mijn officiële opdracht was groepsontwikkeling en financiële controle, maar ik was voor heel diverse zaken verantwoordelijk.”
Vooral de groei buiten België hielp Valcke mee uit te bouwen. TVH had een kleine vestiging in Zuid-Afrika met vier werknemers. In Maleisië was er een kleine site met vier personen en er zat een kleine verkoopploeg in het Verenigd Koninkrijk. “De internationalisering is versneld met een overname in Australië en een in de Verenigde Staten. De geografische uitbreiding kwam er door de ambitie van de aandeelhouders, in combinatie met mijn profiel. Maar onze groei was vooral organisch. De overnames zorgden vooral voor een bijkomende versnelling.” In 2008 werd Dominiek Valcke co-CEO, vanaf 2018 CEO. Vandaag heeft TVH 90 filialen in 28 landen, en levert het diensten in 180 landen.
‘Een cyberaanval zal je nooit kunnen uitgommen. Je bent iets kwijt, maar je weet niet hoeveel’
Het team
Dominiek Valcke leidt een directiecomité van acht mensen. “Een Trends Manager van het Jaar is nooit alleen succesvol. Je haalt enkel succes omdat je samenwerkt met je team. Op je eentje lukt dat nooit. Dat zou een volledig misplaatste arrogantie zijn. De complexiteiten en uitdagingen van TVH blijven ook continu evolueren. Iedereen moet meehelpen het verschil te maken.”
Het directiecomité noemt Dominiek Valcke een gezonde mix van anciënniteit en nieuw bloed. Verkoopdirecteur Kristof Bolle werkt al langer dan de CEO in het bedrijf. Simon Witdouck combineert de functie van hoofd Amerika met die van COO voor de groep. De Verenigde Staten zijn het belangrijkste land in de omzet. CFO Mark Oosterlinck is zeven jaar actief bij TVH. De nieuwkomers zijn Peter Geiregat (hr) en Thierry Driessen (IT). “Het is niet zo dat ik een managementteam geërfd heb, en er verder mee heb gewerkt. Ik heb dat team opgebouwd. De kunst is continu het beste uit je team te halen.”
In een portret in Trends in november 2023 knipoogde Dominiek Valcke naar sport. “Iedereen speelt een rol op het veld. Daarbij voel ik me meer de kapitein op het veld dan de trainer naast het veld. Ik doe nog altijd mee.” Vandaag is zijn rol wat gewijzigd. “Ik ben nu meer de coach naast het terrein. Op die manier doe ik mijn team scoren. Ik zet mee de richting uit. Misschien stroopte ik voordien evenveel de mouwen op, terwijl ik nu meer help naast het terrein. Dat is een gezonde evolutie.”
Het bedrijf
TVH, met hoofdzetel in Waregem, is een specialist in onderdelen voor industriële offroadmachines. Vorkliftonderdelen zijn de belangrijkste markt, goed voor circa 55 procent van de omzet. TVH levert ook onderdelen voor landbouwmachines (tractoren), de bouw en industriële toepassingen (bijvoorbeeld borstels voor industriële poetsmachines). Twee derde van die onderdelen heeft TVH zelf ontwikkeld en laten maken door derden. Jaarlijks komen er 50.000 nieuwe onderdelen bij. TVH heeft een gegevensbank met 49,5 miljoen referenties. “We merken wereldwijd een economische vertraging. Als een fabriek in plaats van drie shiften nog maar twee shiften draait, worden de vorkliften minder gebruikt en ook net iets minder onderhouden. Onze groei zit nu vooral in onderdelen voor bouwmachines, zoals hoogwerkers en graafmachines. Dat is voor de bouwsector en voor wegenwerken. We groeien in die markt, omdat ons marktaandeel er nog klein is. Ons marktaandeel in heftruckonderdelen is veel groter.”
In het voorjaar van 2023 werd TVH getroffen door een cyberaanval. Uiteindelijk viel de omzetdaling vorig jaar met minder dan een procent nog mee, maar de bedrijfswinst daalde sterker. “Onze structuur en ambities waren gebouwd op een verdere, continue omzetgroei van bijna een tiende per jaar. Als dat dan niet gebeurt, heb je een probleem. De daling van de bedrijfswinst was ook het gevolg van de zeer sterke stijging van de personeelskosten met 15 procent in twee jaar door de inflatie en de indexering.”
In de eerste helft van 2024 kende TVH opnieuw een organische omzetgroei met 7 procent. Toch blijft het de naweeën van de cyberaanval voelen. “Je zal dat nooit kunnen uitgommen. Je bent iets kwijt, maar je kunt niet zeggen hoeveel. We verloren geen klanten, maar enkele activiteiten. Dat kan tot 2 procent van de omzet zijn. Met vertraging moeten we dat terugwinnen.”
Trends bekroont op woensdag 8 januari 2025 de 40ste Trends Manager van het Jaar. Het is de meest prestigieuze onderscheiding voor een bedrijfsleider in ons land. De laureaat volgt Lieve Mostrey op. Zij was tot de lente van dit jaar CEO van het settlementhuis Euroclear.
De vijf genomineerden voor de Trends Manager van het Jaar, een initiatief van Trends in samenwerking met Kanaal Z, werden geselecteerd door een onafhankelijke jury, geleid door Bart De Smet, de voorzitter van Ageas. De jury koos de vijf uit een longlist van twintig kandidaten, opgesteld door de redactie van Trends.
De genomineerden hebben zich op een positieve en relevante manier onderscheiden. Ze hebben als inspirerende bedrijfsleider gezorgd voor duurzame en opmerkelijke resultaten, en namen uitmuntende managementbeslissingen die vernieuwing en groei stimuleerden.
Als lezer van Trends hebt u een inbreng. Vanaf donderdag 7 november tot en met donderdag 24 november kunt u online via Trends.be stemmen op uw favoriete genomineerde. Voor de onlinestemronde onderscheiden we drie groepen: een stemming bij het brede publiek van Trendslezers, een stemming bij de ex-laureaten en een stemming bij een selectie van businessschools en universiteiten. Die drie groepen vertegenwoordigen elk een gelijkwaardig deel van de totale publieksstemming, die voor de helft van de stemmen wordt meegenomen naar de volgende juryvergadering. De drie kandidaten komen zich tijdens een laatste vergadering voorstellen en verdedigen tegenover de jury. Daarna zal de jury achter gesloten deuren alle elementen (de publieksstemming, de verdedigingen en de dossiers) evalueren en de winnaar kiezen. Wie het haalt, wordt bekendgemaakt op een gala-avond in Brussels Expo.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier