Dieselwagens verliezen terrein
Nieuwe personenwagens met een benzinemotor blijven in België terrein winnen op de auto’s met een dieselmotor. Dat blijkt uit een populariteitsbarometer van automobielfederatie Febiac.
Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar werd 39,3 procent van de ingeschreven nieuwe wagens aangedreven door een benzinemotor, tegenover 58,3 procent door een dieselmotor. Over heel 2014 kwam die verhouding nog uit op 35,9 procent benzinemotoren en 62 procent diesels.
Vandaag zijn dus minder dan zes op de tien nieuwe wagens in België dieselwagens. In 2011 had nog 75,3 procent van de nieuwe wagens die in België ingeschreven werden een dieselmotor. Het recordjaar op dit vlak was 2008, met 78,9 procent diesels tegenover 20,7 procent benzinemotoren.
De meerderheid van de nieuwe berlines, coupés en cabrio’s wordt momenteel echter in benzine-uitvoering ingeschreven.
Uit de barometer van Febiac blijkt voorts dat van de 147.073 nieuwe wagens die in de eerste drie maanden van dit jaar ingeschreven werden, het grootste deel berlines (62.815 wagens) waren. Die categorie boette wel 1,29 procent aan volume in.
Daarna volgen de SUV’s (30.852 stuks, +2,93 procent), de breaks (27.849, -1,79 procent), monovolumes (20.844, -0,18 procent), cabrio’s (3.196, +0,23 procent) en coupés (1.518, +0,1 procent).
Het populairst bij de berlines was tijdens het eerste kwartaal de Opel Corsa, bij de SUV’s de Peugeot 2008, bij de breaks de Skoda Octavia, bij de monovolumes de Renault Mégane, bij de cabrio’s de Fiat 500 en bij de coupés de BMW 4-reeks. (Belga/BO)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier