Derde kwartaal AB InBev onder de verwachtingen
AB InBev heeft in het derde kwartaal minder bier verkocht en ook minder verdiend dan verwacht, zo blijkt uit de resultaten die de Leuvense brouwer donderdag heeft bekendgemaakt. Vooral in de VS gingen de verkopen achteruit.
De brouwer zag de volumes verkocht bier dalen met 1,2 procent tot 161 miljoen hectoliter. Vooral slecht weer in de VS woog op de vraag. Zware orkanen in Texas en Florida verstoorden er de markt. Ook in Brazilië werd minder bier verkocht. Sterke groei was er dan weer in Mexico, Argentinië en Afrika.
Wereldwijd werd wel meer Stella verkocht. De verkoop van het wereldwijde merk van AB InBev steeg 0,9 procent. Ook Corona verkocht meer. Budweiser – het derde wereldwijde merk – zag de opbrengsten wereldwijd met 2,2 procent dalen.
Toch kon AB InBev de omzet opkrikken met 3,6 procent tot 14,7 miljard dollar. Analisten hadden wel op een hogere omzetstijging gerekend. De ebtida-winst (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) kwam in het derde kwartaal uit op 5,7 miljard dollar, een stijging met 13,8 procent. Analisten hadden op een plus van 15 procent gerekend.
Wel trekt het bedrijf de verwachtingen op voor de synergieën die het verwacht te halen uit de overname van SABMiller vorig jaar. AB Inbev verwacht 400 miljoen dollar meer te kunnen besparen en gaat nu uit van 3,2 miljard dollar aan synergieën. De brouwer zegt verder nog een interimdividend van 1,60 euro per aandeel te hebben goedgekeurd.