De Vurige Stede begint te vlammen
De grauwe industriestad Luik verandert in een veelkleurig innovatiecentrum. Bijna de helft van alle bedrijven uit het competitiviteitcluster van het Waalse marshallplan komt uit de Luikse regio.
Waals-Brabant, de rijkste provincie van Wallonië, bijt nog altijd de spits af met zijn farmacluster, biotechbedrijven en innovatieve spin-offs van Louvain-la-Neuve. Maar ook vanuit het Luikse industriebekken komen positieve signalen.
Industriële trekkers in de regio zijn: Mittal, Umicore, FN Herstal, Techspace Aero (ex-FN Moteurs), Eurogentec, aangevuld met een reeks innoverende groeibedrijfjes als EVS Broadcast equipment of Amos (Advanced Mechanical and Optical Systems). Ook de universiteit van Luik en haar wetenschapspark vuren innovatieprojecten aan. Ruim 47 procent van de bedrijven die meedraaien in de zes bedrijvenclusters (pôles de compétitivité) van het Waalse marshallplan hebben hun thuisbasis in de provincie Luik.
Een tiental bedrijven uit het Luikse is lid van de innovatiecluster Biowin (life sciences), evenveel maken deel uit van het cluster logistics, een twintigtal van Wagralim (agro-voeding), een dertigtal participeert in Skywin (lucht-en ruimtevaart). De 50 deelnemers aan Mécatech (mechanische engineering) zijn vaak omgebouwde en afgeslankte overblijvers van de Luikse staalindustrie of toeleveranciers van wapenfabrikant FN Herstal. Drie bedrijven startten onlangs de nieuwste cluster Greenwin (groene technologie).
Behalve naar innoverende technologie en bijscholing gaan financiële tussenkomsten uit het marshallplan nog naar infrastructuurwerken, renovatie van gebouwen, sanering van bedrijfsterreinen en het bouwrijp maken van nieuwe industriezones. Luik heeft nog tal van grauwe zones met hardnekkige werkloosheidskernen, zeker in de periferie.
Burgemeester Demeyer wijst naar een stijging met 11 procent in de tewerkstellingsgraad van de stad tussen 2005 en 2009, terwijl het aantal inwoners tegelijk met 6 procent omhoogging.
Jobcreatie in de stad komt op rekening van een duizendtal nieuwe zelfstandige bedrijfjes in het afgelopen decennium en van nieuwe hotels en winkelcentra. De burgemeester zet vooral in op het project Trilogiport (nieuwe haven-, spoor- en wegeninfrastructuur) dat 2000 banen moet opleveren. Het wordt een multimodaal logistiek havenplatform op een terrein van 100 hectare langs het Albertkanaal, waarvan 42 hectare state of the art logistieke magazijnen.
De burgemeester verwacht extra economische impulsen van de oprichting van een metropolitaine gemeenschap met de omringende gemeenten. “Zo’n institutionele koepel zal meer economische synergie teweegbrengen voor een half miljoen inwoners in plaats van de 200.000 van de stad Luik en zorgen voor een efficiënte aanpak van mobiliteitsproblemen in en rond Luik.
“Op onze terrasjes hoor je niet alleen Frans, maar evenzeer Nederlands en Duits. Er is ook onderling overleg op het niveau van de euregio Maastricht-Aken-Hasselt-Heerlen-Luik. Al kan ook dat nog beter, naar het voorbeeld van de euregio Rijsel-Kortrijk-Doornik.”
Erik Bruyland
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier