De merkwaardige overname van autogroep D’Ieteren
Het aandeel van D’Ieteren wordt afgestraft na de verrassende overname van Moleskine, het Italiaanse luxemerk van notaboekjes. Synergie met zijn auto-activiteiten is er niet, maar D’Ieteren koopt wel een mooi en winstgevend bedrijf.
D’Ieteren verwerft in een eerste fase 41 procent van Moleskine. Het koopt de referentieaandeelhouder Syntegra Capital Investors (35%) en Index Ventures (7%) uit. Komende winter zou dan een uitkoopbod volgen op de resterende aandelen. De autogroep betaalt 2,4 euro per aandeel. Dat waardeert Moleskine op 509 miljoen euro, of achttien keer de nettowinst van vorig jaar. Daarmee koopt D’Ieteren wel een snel groeiende onderneming, die de voorbije jaren de winsten zag toenemen.
De aandeelhouders van D’Ieteren begrijpen het niet. Het aandeel van de autogroep zakt vrijdag tot 5 procent lager, terwijl het aandeel Moleskine op de beurs van Milaan 2,44 euro haalt, meer dus dan het bod van D’Ieteren. Wellicht verwacht de belegger dat D’Ieteren nog meer biedt.
D’Ieteren zit al jaren op een berg cash van ruim 200 miljoen euro. Wat er met dat geld zou gebeuren, bleef lange tijd een raadsel. Toch werd verwacht dat de autogroep bij haar leest zou blijven. De onderneming is de importeur van de auto’s van de Volkswagen-groep in België en de eigenaar van de ruitenhersteller Carglass (Belron). Synergie met de notitieboekjes van Moleskine is er dus niet, maar CEO Axel Miller is verheugd met de overname van een winstgevend bedrijf, dat veel cash genereert.
Van boekje naar identiteit
Moleskine is van origine een Frans bedrijf, genoemd naar de stichtende familie uit Tours. Bekende namen als Pablo Picasso, Ernest Hemingway of Vincent van Gogh gebruikten de notaboekjes, maar na die glorierijke periode taande de ster van Moleskine. Tot de kleine Italiaanse uitgever Modo & Modo het merk in 1997 nieuw leven inblies. Er werd een heel marketingverhaal gesmeerd rond de bekende gebruikers en plots werd Moleskine synoniem voor finesse, authenticiteit, avontuurlijk reizen enzovoort. Het maakte van het vrij banale product – een notitieboekje – een heus hebbeding, essentieel bij de vorming van de persoonlijke identiteit.
In 2006 nam het investeringsfonds Syntegra Capital Investors een controlebelang in de onderneming uit Milaan. Het legde voor die investering 17 miljoen euro op tafel. Aan het roer kwam CEO Arrigo Berni, gepokt en gemazeld bij grote marketingmachines als Procter & Gamble en Bulgari. Syntegra Capital Investors zorgde ook voor de verdere groei van de onderneming. Het investeringsfonds heeft in België ook een belang in Gevers, een specialist in intellectueel eigendom.
Sterke groei
Moleskine ging verder op zijn elan. Er kwamen speciale edities rond bijvoorbeeld Star Wars of Toy Story. Het gamma producten werd uitgebreid naar digitale notitieboekjes (met onder meer een slimme pen die de notities ook meteen digitaal omzet), handtassen, zonnebrillen, leeslampjes, schrijfmateriaal en agenda’s.
Moleskine verruimt ook in sneltreinvaart zijn distributienetwerk. Het aantal eigen winkels steeg van 9 in 2013 naar 65 eind juni 2016. Moleskine heeft winkels in China, Italië, de Verenigde Staten, ook in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea. Die eigen winkels zorgen voor ruim een zevende van de omzet. Het merk wordt ook verkocht in boekhandels en meer exclusieve winkels, zoals Kaufhof of Galerie Lafayette. Dat leidt allemaal tot een sterke omzet- en winstgroei (zie tabel). In 2006, bij de overname door Syntegra Capital Investors, bedroeg de omzet 20 miljoen euro, bij een ebitda van 8 miljoen euro. Vorig jaar was er een omzet van 128 miljoen euro. De ebitda kwam uit op 40 miljoen.
In 2013 kon het investeringsfonds voor een eerste keer cashen. Moleskine ging naar de beurs tegen 2,3 euro per aandeel. Het fonds behield 35 procent van de aandelen. De beleggers liepen storm, ondanks de hoge vraagprijs (bijna 40 keer de nettowinst van 2012). De vraag naar aandelen was 3,6 keer groter dan het aanbod.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier