Daimler lanceert eerste zelfrijdende truck op openbare weg
De Duitse voertuigproducent Daimler gaat als eerste een zelfrijdende vrachtwagen op de openbare weg laten rijden. Het gevaarte werd dinsdag voorgesteld in Las Vegas.
De Amerikaanse staat Nevada heeft twee zelfrijdende vrachtwagens van Freightliner, onderdeel van Daimler Noord-Amerika, goedgekeurd voor de openbare weg. De zelfrijdende trucks, uitgerust met technologische snufjes als radarsensoren, stereocamera’s en afstandsregelaars, zullen ingezet worden op Highway 15.
Er blijft steeds een chauffeur aanwezig in de stuurcabine. Hij blijft verantwoordelijk voor bijvoorbeeld inhaalmanoeuvres en het op- en afrijden van de snelweg. De chauffeur kan ook steeds de controle over de truck overnemen van de automatische piloot.
In juli vorig jaar testte Daimler al eens een zelfrijdende vrachtwagen, maar dat gebeurde op een afgesloten deel van de snelweg A14 bij het Duitse Magdeburg.
“70 procent minder verkeersdoden”
Dat er nu uitgeweken wordt naar de VS, is niet verwonderlijk. De regels voor tests met zelfrijdende voertuigen zijn er iets soepeler. Zo maakt Nevada geen onderscheid tussen testritten of gewoon verkeer op de openbare weg. Het zal wel nog een tijdje duren alvorens de zelfrijdende trucks algemeen ingeburgerd zijn: Daimler mikt op serieproductie “halverwege het volgende decennium.”
Het grootste argument pro zelfrijdende voertuigen is de verkeersveiligheid, met name het hoge ongevallenrisico door menselijk handelen. Volgens studies zijn er in de VS 31.000 en in Europa 26.000 verkeersdoden per jaar. Het studiebureau Roland Berger meent dat geautomatiseerde veiligheids- en controlesystemen dat aantal met 70 procent zouden kunnen terugdringen. (Belga/NS)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier