Crowdfunding in de lift: de top 10 van de toonaangevende projecten in België

© iStock

Via crowdfunding werd in ons land in 2014 vier keer meer opgehaald dan een jaar eerder. Van natuurproject tot franchise en van start-up tot kunstproject: de top 10 van de toonaangevende projecten die een beroep hebben gedaan op de alternatieve financieringswijze.

Afgelopen jaar werd in België voor 4,35 miljoen euro opgehaald via crowdfunding. Crowdfunding is een alternatieve manier om projecten te financieren, waarbij ondernemers zonder financiële tussenpersonen geld proberen te lenen bij een breed publiek. Aangezien de banken in veel gevallen niet snel geneigd zijn om geld te lenen aan start-ups, doen startende ondernemers bijgevolg steeds vaker een beroep op de alternatieve financieringswijze ‘crowdfunding’ om hun projecten gefinancierd te krijgen.

Met succes, zo blijkt uit cijfers van adviesbureau Douw&Koren. Hoewel de ons omringende landen het opmerkelijk beter doen, noteert het adviesbureau toch een verviervoudiging van het bedrag dat in België via crowdfunding werd gehaald: 4,35 miljoen euro vorig jaar, tegenover 1,1 miljoen euro een jaar eerder.

Maar het zijn niet alleen startende ondernemers die een beroep doen op crowdfunding, zo blijkt uit de top 10 van Douw&Koren. Ook projecten komen ruimschoots aan bod.

Toonaangevend franchiseproject: Australian – via Look&Fin

De ijsjes en milkshakes van Australian Home Made Icecream vind je terug in verschillende winkelstraten in België. Na de opening van de eerste winkel in Knokke in 1989 breidde het aantal winkels uit tot meer dan 40 vestigingen in eigen land. Om een nieuwe Australian te kunnen openen in Antwerpen, klopte eigenaar Frédérik Van Isacker aan bij crowdfunding platform Look&Fin. In minder dan een dag meldden zich 101 investeerders die samen 250.000 euro aan de keten leenden, zodat de ijsjes binnenkort ook beschikbaar worden voor het winkelend publiek op de Meir.

Toonaangevend mediaproject: Medor – via KissKissBankBank

Bij Medor draait het om ‘deep journalism’. Om het nieuwe Belgische kwartaalblad Medor de wereld in te helpen werd een crowdfunding campagne gestart op KissKissBankBank. In circa 2 maanden raakten 213 ‘kissbankers’ betrokken. Samen zorgden zij voor meer dan 10.000 euro.

Toonaangevend cultuurproject: Damiaan Vandaag – via Boekensteun

Een unieke vondst van medewerkers van de Leuvense Damiaancollectie leidde vorig jaar tot een succesvolle actie via het platform Boekensteun. Te midden van de collectie van de Paters Picpussen lag lange tijd een loden kist verborgen waarin een Hawaiiaans muziekhandschrift – vermoedelijk van Pater Damiaan – werd bewaard. Om het muziekhandschrift te laten herstellen werd uiteindelijk 7.330 euro opgehaald. In mei 2015 zal, speciaal voor de funders, een concert worden opgevoerd door een professioneel koor.

Toonaangevende duurzame onderneming: Content – via Crofun

Bij voedingswinkel Content koop je producten ‘zonder zakske’. Mede dankzij crowdfunding via het platform Crofun konden vorige jaar de deuren van deze eerste verpakkingsvrije winkel te Leuven worden geopend. Alle voedingswaren bij Content zijn lokaal en ambachtelijk gemaakt en doordat consumenten eigen her-te-gebruiken potjes en zakjes mee moeten nemen waar ze de producten in kunnen bewaren wordt verspilling en vervuiling tegengegaan. Naast andere acties waarbij beroep werd gedaan op de crowd, had eigenaar Sara Vander Auwera voor ogen 3.000 euro via Crofun op te halen. Uiteindelijk haalde de duurzame winkel bijna 5.000 euro op, waardoor het mogelijk werd een tweede kassa en een saladebar aan te schaffen.

Toonaangevend medisch project: 2-Observe – via MyMicroinvest

Om de verpleging in ziekenhuizen en zorgtehuizen te helpen de verslechterde toestand van de patiënt sneller in beeld te brengen zijn bewakingscamera’s aan de orde. Maar zulke beveiligingssystemen zijn kostbaar en de aanschaf daarvan blijkt niet voor iedere tehuis of ziekenhuis haalbaar. Daarom bedachten de oprichters van 2-Observe de Life Observer Mobile, een bewakingsconcept dat bewegingen van patiënten in de gaten houdt en verpleging informeert wanneer iets ongewoons gebeurd. Om het concept verder te ontwikkelen werd een campagne gestart op MyMicroinvest. In ruil voor bijna 11 procent van de aandelen stapten 50 investeerders en een aantal business angels in. Samen brachten ze meer dan 155.000 euro bij elkaar.

Toonaangevend natuur-maatschappelijk project: JNM – via Socrowd

Kinderen en jongeren kunnen bij Jeugdbond Natuur & Milieu terecht om een milieubewuste levensstijl aan te leren. Veel nationale activiteiten van de bond vinden plaats in een oud pand te Gent, maar dat pand bleek aan restauratie toe. Om de kosten hiervoor te dekken startten JNM met crowdfunding op het platform Socrowd, dat renteloze leningen aan projecten met een maatschappelijke meerwaarde biedt. Voor elke 100 euro die JNM ophaalde voor deze actie, legde Socrowd 200 euro bij. Dankzij deze campagne kan de grondige verbouwing spoedig van start.

Toonaangevend energieproject: Enerdeal: via MyMicroinvest

Smart Energy Today is onderdeel van Enerdeal en heeft als doel industriële gebouwen zelfvoorzienend te maken in hun energie door zonnepanelen te plaatsen en te verhuren. Het huren van de panelen voor een periode van 10 jaar levert een zakelijke klant niet alleen een groener imago op, maar zorgt ook nog eens voor kostenbesparing. Om de groei van Smart Energy Today te bekostigen startte Enerdeal met crowdfunding via MyMicroinvest. Er werd 79.750 euro opgehaald onder 71 investeerders.

Toonaangevend designproject: Ruben O – via Kickstarter

Mede dankzij crowdfunding is België een nieuw designerlabel rijker. Afgelopen jaar rondde designer Ruben Opheide namelijk een succesvolle campagne af waardoor zijn eigen label Ruben-O werkelijkheid werd. Via het internationale platform Kickstarter haalde de designer 26530 euro op onder 156 ‘backers’. Ruben-O brengt vakkundig op maat gemaakte broeken op de markt. De succesvolle campagne maakt dat een ieder nu zijn of haar eigen Ruben-O kan laten maken: je maakt een afspraak en laat je opmeten, je kiest een model, stijl, kleur en stof en jouw ‘perfect pants’ worden vervolgens met de hand vervaardigd in Europa.

Toonaangevend maatschappelijk project: Solidare-it! – via Growfunding

De website Solidare-it! brengt mensen met een hulpvraag in contact met mensen die ze kunnen en willen helpen. Het doel: mensen verbinden in de omgeving Brussel en solidariteit onderling bevorderen. Om dit nieuwe sociale netwerk te kunnen lanceren hadden de initiatiefnemers 10.000 euro nodig. De Brusselaars pitchten hun campagne op Growfunding en wisten 320 funders te bereiken en meer dan 10.000 euro op te halen!

Toonaangevend milieu/stadsproject | Ringland 1 van 5000

Ter bevordering van de leefbaarheid, mobiliteit en volksgezondheid kwam studiebureau Stramien CVBA een tijd terug met het idee een overkapping te plaatsen over de Antwerpse Ring. Het overkappen van de drukke wegen zou niet alleen effect op de luchtkwaliteit en het geluid hebben, maar ook stadsontwikkeling bevorderen en zorgen voor ‘nieuw’ land over de ring. Burgers en professionals waren enthousiast over het initiatief en zo werd het project Ringland geboren. Om 3 nieuwe cruciale studies over de overkapping te bekostigen werd crowdfunding ingezet. Via de eigen website werd een oproep gedaan om 1 van de 5000 Ringlanders te worden en 20 euro te doneren. Rond kerst 2014 werd bekend dat ongeveer een ton was opgehaald om de studies te kunnen starten.

Bron: Crowdfunding Consultancy Douw&Koren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content