Colruyt Group Academy organiseert workshops voor consumenten

Eric Vanophalvens, manager Colruyt Group Academy © Wim Kempenaers

Colruyt Group wil meer zijn dan een winkelketen en tracht zich meer te verankeren in de maatschappij. Dat doet ze met haar Academy, die laagdrempelige workshops brengt met eigentijdse thema’s.

Colruyt Group heeft vorming en opleiding in haar DNA, horen we van Eric Vanophalvens, manager Colruyt Group Academy. Jaarlijks besteedt de groep 40 miljoen euro aan interne vorming. De 27.000 medewerkers kiezen uit professionele opleidingen rond onder meer timemanagement, assertiviteit en stoppen met roken. “Het geloof dat vorming iets doet met mensen, wilden we uitbreiden”, licht Vanophalvens toe. “Door workshops voor consumenten te organiseren, verkopen we niet alleen producten, we geven hun ook zinvolle informatie, in de breedste zin van het woord.” Dat laatste is volgens CEO Jef Colruyt een maatschappelijke verantwoordelijkheid van het nummer één in de Belgische retail. “De workshops hebben geen verkoopdoel en ze zijn geen marketingstrategie. We gaan er ook geen nieuwe producten uittesten of lanceren”, aldus Vanophalvens.

Colruyt Group startte eind 2012 met een eerste try-out. Ze organiseerde een kleine veertig workshops rond zeventien thema’s. “We wilden testen of dat soort initiatieven aansloegen. In twee à drie maanden hadden we al 600 deelnemers.” In 2013 volgde het eerste aanbod. Eindbalans: 500 workshops, 7000 deelnemers. In 2014 verdubbelde Colruyt zowel het aantal workshops als het aantal deelnemers. “Dit jaar loopt het programma van april tot juni. We zien 600 inschrijvingen in één dag. We zijn ongelooflijk blij met het succes. De mensen zijn over het algemeen enthousiast. Hoe dat komt? Onze workshops gaan over thema’s die mensen interesseren en die je dikwijls nergens anders kan volgen. De workshop om je kind te leren fietsen bijvoorbeeld, had vorig jaar 3000 inschrijvingen. Bovendien willen mensen zich in dit internettijdperk door middel van gemeenschappelijke interesses verbinden met anderen.”

Krabben aan de mogelijkheden

De vormingen van anderhalf tot vier uur zijn bovendien laagdrempelig door de democratische prijzen. Sommige zijn kosteloos, voor de meeste variëren de prijzen tussen 12 en 30 euro. “We merken dat we nog maar krabben aan de mogelijkheden. In ons aanbod van januari tot maart zijn 81 procent van de plaatsen bezet. Dat is enorm. We verwachten dit jaar tussen 20.000 en 25.000 deelnemers.”

Om de workshops te organiseren doet Colruyt Group Academy een beroep op de knowhow van leveranciers, lesgevers met een bepaalde expertise, universiteiten en scholen. De kaasproducent Bongrain is bijvoorbeeld een vaste partner en ziet de workshops als ideale manier om rechtstreeks in contact te treden met de consument.

Intussen heeft Colruyt Group Academy vestigingen in Halle, Grimbergen, Leuven, Luik, Bergen en Namen en daar komen de volgende drie jaar nog zes centra bij. “Met bijkomende centra in Ukkel, Gent, Antwerpen, Hasselt, Kortrijk en Brugge zouden we ons over het hele land verspreiden. Het aanbod van workshops is uiteenlopend. Enerzijds zorgen de talrijke winkelketens (Colruyt, Bio-Planet, DreamLand, Spar, Dreambaby, Collishop…) voor vormingen met verschillende thema’s zoals gezonde voeding of babymassage. Anderzijds leunen vormingen aan bij de waarden van de retailer. “Colruyt Group heeft bijvoorbeeld veel vrachtwagens op de baan. Daar gaat een maatschappelijke verantwoordelijkheid mee gepaard. Vandaar onze workshop ‘Veilig in het verkeer’ voor kinderen en hun ouders. De groep probeert ook bewust om te gaan met voedselafval. Die visie dragen we bijvoorbeeld uit in de workshop ‘Koken met restjes’.”

Julie De Jonghe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content