Colruyt Groep profiteert van de crisis

© belga

Het marktaandeel van Colruyt Groep is het voorbije jaar nog gestegen met bijna een procentpunt tot 27,7 procent. Dat blijkt uit de jaarlijkse analyse van het gespecialiseerde onderzoeksbureau Marketing Map.

Het gaat niet alleen om de gelijknamige winkels van de Colruyt Groep. Ook de merken Okay, Spar Retail en Alvo rekent Marketing Map mee in het aandeel van de groep.

Met de groei heeft Colruyt zijn voorsprong nog vergroot op directe concurrenten Carrefour en Delhaize. Net voor het uitbreken van de crisis in 2007 hadden Colruyt en Delhaize ongeveer 22 procent marktaandeel en was Carrefour nog het onbetwiste nummer 1.

De situatie is nu omgedraaid. Carrefour begon na een aantal jaren van malaise aan een herstructurering in 2010 en verkleinde het winkelpark fors. “Bij Carrefour is er sprake van een heropleving in 2011. Op jaarbasis is de groei per gelijke oppervlakte gestegen. Dit in tegenstelling tot Delhaize, waar de omzetgroei uitsluitend via nieuwe winkelopeningen is gebeurd”, zegt Chris Opdebeeck van Marketing Map. De globale omzet van de voedingsmarkt is met 2,36 procent gestegen in 2011. Eigenlijk is dat een stagnering. De inflatie in België ligt hoger, 3,5 procent.

Stijn Fockedey

Marktaandeel supermarkten 2011 2007

Colruyt Groep 27,7% 22,5%

Delhaize Groep 22,5% 22,0%

Carrefour Groep 22,6% 26,6%

Aldi & Lidl 15,8% 14,9%

Louis Delhaize 4,9% 6,0%

Makro 4,1% 5,7%

Overige 2,3% 2,3%

Bron Marketing Map

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content