CEO D’Ieteren over Volkswagen-affaire: ‘Wij maken geen deel uit van het probleem, wel van de oplossing’

© belga

Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Auto, wil duidelijk maken dat de Belgische invoerder van Volkswagen – net als de klanten – ‘slachtoffer’ is van het dieselschandaal.

De omvangrijke terugroepactie die er zal komen voor de VW-dieselwagens in België die uitgerust zijn met sjoemelsoftware, zal zeker tot eind volgend jaar in beslag nemen. Dat heeft Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Auto, maandag gezegd tijdens een bijzondere Kamercommissie rond de zogenaamde ‘dieselgate’.

‘Verrast en diep geschokt’

D’Ieteren Auto is de invoerder van de merken van het VW-concern. Zowat 320.000 wagens zijn betrokken in België, wereldwijd zijn dat er ongeveer 11 miljoen. Gorteman herhaalde maandag ‘verrast en diep geschokt’ te zijn over het milieuschandaal rond de NOx-emissiewaarden bij VW, dat midden september uitbrak in de VS. Niemand bij D’Ieteren Auto was volgens de CEO op de hoogte van het bedrog. “Wij maken geen deel uit van het probleem, maar wel van de oplossing”, aldus Gorteman.

‘Slachtoffer’

Het milieuschandaal bij Volkswagen zal volgens Gorteman uiteraard ook een impact hebben op D’Ieteren Auto en de Belgische concessiehouders. “Wij en onze concessiehouders zijn ook slachtoffers van het bedrog, net als de klanten”, aldus Gorteman. “We zullen dan ook met de verantwoordelijken van Volkswagen contact nemen over een schadeloosstelling, zodra de impact op D’Ieteren Auto duidelijk is.

D’Ieteren Auto is de grootste onafhankelijke VW-klant ter wereld, een huwelijk dat al 70 jaar standhoudt. Momenteel gaan we door slechte huwelijksjaren, hopelijk zullen de komende 70 jaar goede jaren zijn”, zei Gorteman.

Klanten

Het milieuschandaal heeft volgens D’Ieteren Auto voorlopig geen impact op de restwaarde van de betrokken wagens in België. De invoerder ziet inzake volumes en prijzen van tweedehandswagens geen gevolgen, iets wat ook in het buitenland vastgesteld wordt. Gorteman benadrukte maandag ook dat de klant geen hinder mag ondervinden van het schandaal. “Wij zullen daarvoor alles in het werk stellen, zodat we het vertrouwen van onze klanten kunnen behouden.”

De terugroepactie die georganiseerd zal worden, is een obligate recall. Klanten die toch weigeren hun wagen binnen te brengen, riskeren sancties, maar hun auto kan wettelijk niet uit het verkeer worden genomen.

Het schandaal waarbij VW sjoemelsoftware in dieselwagens installeerde die de emissiewaarden van stikstofoxiden manipuleert, brak midden september uit. De software zorgde ervoor dat emissiewaarden onder testomstandigheden een stuk lager uitkwamen dan tijdens reële verkeerssituaties. VW heeft alleen al voor de technische herstelmaatregelen 6,7 miljard euro opzijgezet. (Belga/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content