Carrefour schrapt 2.400 banen in Frankrijk
De Franse supermarktketen Carrefour heeft zijn toekomstplannen uit de doeken gedaan. In Frankrijk komt er alvast een plan van vrijwillig vertrek voor 2.400 van de 10.500 werknemers op de hoofdzetel in Parijs. Ook op de hoofdzetels in andere landen valt banenverlies te vrezen.
De groep wil met het toekomstplan ‘Carrefour 2022’ vanaf 2020 2 miljard euro besparen op de jaarlijkse kosten. Dat moet onder meer komen van een vereenvoudigde organisatie en meer samenwerking met externe partners.
Het doel is ‘het verhogen van de productiviteit en het concurrentievermogen’. Ook is er sprake van 2 miljard euro investeringen per jaar.
In de regio Parijs zal Carrefour de zetels hergroeperen: hierdoor sluit de corporate-zetel in Boulogne en gaan de bouwplannen voor een nieuwe zetel in Essonne naar de prullenmand. Voor 2.400 mensen komt er dus een vrijwillig vertrekplan, aldus het bedrijf.
De Franse vakbonden zagen het vooraf somberder in: CGT schatte bijvoorbeeld dat er minstens 10.000 banen bedreigd zouden zijn, of zowat een tiende van de circa 115.000 werknemers die de groep eind vorig jaar telde in Frankrijk.
In de communicatie over de plannen onderstreept Carrefour meermaals de ‘voedingstransitie’ waarop het bedrijf wil inzetten. Het bedrijf wil voor verse voeding tegen 2022 1 miljoen nieuwe klanten in Frankrijk. Een derde van de omzet uit voeding moet van producten onder het eigen ‘Carrefour’-merk komen en het biosegment moet 5 miljard euro omzet draaien in 2022.
Carrefour-CEO Alexandre Brompard wil dat zijn bedrijf de ‘voortrekker van de voedingstransitie’ wordt. “Om dit te bereiken en een winnende dynamiek terug te vinden, moeten we ons model vernieuwen, onze organisatie vereenvoudigen en ons openstellen voor partnerschappen, onze operationele efficiëntie verbeteren, investeren in onze veroveringsformats, een krachtig omnichannelmodel bouwen en ons vers en biologisch productaanbod ontwikkelen, vooral onder het merk Carrefour”, zegt hij in een persbericht.
Voorts is er sprake van het openen van 2.000 buurtwinkels de komende vijf jaar in grote steden. Carrefour zal ook inzetten op het digitale. Tegen 2022 moet e-commerce in voeding goed zijn voor 5 miljard euro omzet op groepsniveau. Er is ook sprake van investeringen in digitalisering van 2,8 miljard euro tegen 2022.
België
Specifiek over België wordt er dinsdag niets gezegd, maar Carrefour spreekt dus wel van een rationalisering van de hoofdzetels. “Om de operationele efficiëntie van de teams te verbeteren en om aan reactiviteit te winnen, rationaliseert Carrefour de vestigingen van zijn zetels in al de landen waar het aanwezig is.”
Donderdag om 14.00 uur is er bij Carrefour België alvast een bijzondere ondernemingsraad gepland.
In 2010 kondigde Carrefour al eens een grootschalige herstructurering aan in België. Daarbij verloren uiteindelijk meer dan 1.000 mensen hun baan. Elf winkels (waarvan acht hypermarkten) werden gesloten, een twintigtal andere vestigingen werd omgevormd van een winkel in eigen beheer naar een franchisewinkel.
Carrefour België stelt momenteel ongeveer 11.500 mensen tewerk (op de hoofdzetel in Evere, in de circa 85 winkels in eigen beheer en in ondersteunende diensten). Inclusief de honderden vestigingen uitgebaat door zelfstandigen, telt Carrefour ongeveer 800 winkels in België.