‘Brussels Airlines heeft geen krimpscenario’
Bernard Gustin, de CEO van Brussels Airlines, was te gast op de Trends Lunch op 17 november. Een krimpscenario onder de nieuwe eigenaar Lufthansa lijkt onwaarschijnlijk. “Maar dat blijft een keuze voor de aandeelhouders, niet voor het management.”
Brussels Airlines had de voorbije jaren fikse groeiplannen, die ondersteund werden door Lufthansa. De Duitse luchtvaartgroep heeft sinds 2009 een 45 procentbelang in de Belgische luchtvaartmaatschappij en neemt ze weldra wellicht volledig over.
Het leidde de voorbije maanden tot hevige speculatie in de Belgische media. Na die overname zou Brussels Airlines worden samengevoegd met de lagekostendochter Eurowings. Die biedt vluchten in Europa en naar verre vakantiebestemmingen aan. De lucratieve intercontinentale vluchten, met veel dienstverlening voor de passagiers, gebeuren door Lufthansa zelf.
Maar Brussels Airlines doet meer dan wat Eurowings aanbiedt. De intercontinentale vloot van de Belgische luchtvaartmaatschappij breidde uit van vier toestellen in 2008 naar tien volgend jaar. De luchtvaartmaatschappij staat sterk in Afrika, opende vluchten naar Noord-Amerika (New York, Toronto en Washington) en vliegt vanaf maart volgend jaar naar Bombay in India.
Bernard Gustin is vrij optimistisch over de verdere groeikansen voor Brussels Airlines. “Die beslissing wordt niet door het management genomen, maar door de aandeelhouders”, beklemtoonde Gustin weliswaar tijdens de Trends Lunch. “Maar er is in Brussel een markt voor die intercontinentale bestemmingen. Zaventem heeft in de Lufthansa-groep het grootste potentieel aan reizigers van alle knooppuntluchthavens. Veel meer dan Frankfurt, Wenen en Zürich. En zolang er een markt is voor die intercontinentale passagiers, is Lufthansa bereid tot een verdere ontwikkeling van de luchtvaartmaatschappij. Onder welke naam dat zal gebeuren, is nog niet uitgemaakt.”
Vernieuwing vloot
2016 wordt geen al te best jaar voor Brussels Airlines. De terreuraanslagen van 22 maart blijven wegen. Het aantal passagiers klimt weliswaar, waar de algemene markt een terugval kende met een vijfde. Brussels Airlines berekende het verlies door de terreuraanslagen op 80 tot 100 miljoen euro. “De vraag is ook hoeveel onze verzekeraars daarvan dekken en wanneer dat geld wordt betaald. Dat zal uiteraard ook een effect hebben op de cijfers van het boekjaar 2016.”
Toch behoudt Bernard Gustin de initieel voorziene prognoses voor 2018: een omzet van 1,5 miljard euro, 10 miljoen passagiers en een nettowinst van 50 miljoen euro. In dat scenario wordt uitgegaan van een olieprijs van 100 dollar per vat.
Vanaf 2018 wordt bovendien, geleidelijk aan, de hele langeafstandsvloot vernieuwd. De Lufthansa-groep verwacht dat ze goedkopere prijzen kan afdwingen voor de vliegtuigen. “Dat is niet de enige synergie. We zijn al jaren lid van Star Alliance, de luchtvaartalliantie met onder meer Lufthansa. Ik heb meteen toegang tot onze partners bij Lufthansa of Air Canada. Dat zou nooit lukken als we een zelfstandige luchtvaartmaatschappij zouden zijn. Bovendien vliegen wij de route naar Toronto.” Zonder Star Alliance zou die bestemming door een Canadese luchtvaartmaatschappij worden gevlogen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier