Brink’s Belgium is failliet
De Brusselse rechtbank van koophandel heeft woensdag – zoals verwacht – waardetransporteur Brink’s Belgium failliet verklaard.
De uitspraak van de rechtbank van koophandel werd aanvankelijk maandag verwacht, maar toen oordeelde de rechtbank dat een faillissementsaanvraag buiten de bevoegdheid van de voorlopige bewindvoerders lag. Die moesten volgens de rechter toezien op de continuïteit van de onderneming en de stopzetting van de activiteiten hoort daar niet bij.
Woensdag werden twee curatoren aangesteld, Ysabelle Ensch en
Wim Heethem, die in de namiddag een eerste ontmoeting hebben met de voormalige voorlopige bewindvoerders. Volgens Alain Zenner, een van de twee voorlopige bewindvoerders, zal het faillissement de zoektocht naar een overnemer voor de waardetransporteur vergemakkelijken. Zenner zou naar eigen zeggen woensdagmorgen al telefonisch contact hebben gehad met een mogelijke overnemer, al wilde hij over de identiteit niets kwijt. De vakbonden blijven sceptisch. “Werken is alleszins onmogelijk. Brink’s Belgium heeft geen verzekering meer en de lonen kunnen niet worden uitbetaald,” zegt Marc Geerinck van het ACV.
Het faillissement van Brink’s Belgium wordt tot nader order niet gevolgd door een overname. Het Zweedse bedrijf Loomis leek de waardetransporteur te zullen inlijven, maar haakte eind januari uiteindelijk af. Brink’s Belgium kwam in oktober 2010 in de problemen doordat het moederbedrijf geen geld meer wilde pompen in de waardetransporteur in ons land. Brink’s Belgium, die klanten als BNP Paribas Fortis en ING onder zijn hoede had, bleek al jaren verlieslatend te zijn. Door het faillisssement verliezen 398 werknemers hun baan.
Op dit moment zijn de bedrijven in ons land voor hun waardetransport aangewezen op G4S, dat nu al het grootste deel van de markt in handen heeft.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier