‘Booking.com en co mogen niet de laagste prijs eisen’
De federale regering gaat machtige hotelwebsites zoals Booking.com en Expedia bij wet verbieden dat ze de laagste kamerprijs mogen eisen.
Horeca Vlaanderen trok in mei aan de alarmbel over de tactieken van enkele grote en machtige boekingwebsites. Hotels die op deze websites staan, mogen nergens anders hun kamers tegen een goedkopere prijs aanbieden. “Marktverstorend”, aldus de horecafederatie, “waardoor klanten niet altijd recht hebben op de goedkoopste prijs.”
De bevoegde ministers van Middenstand Willy Borsus (MR) en Economie Kris Peeters (CD&V) beloofden in te grijpen. Maar in de Kamer heeft Borsus nu bekendgemaakt dat het overleg met onder andere Booking.com en Expedia niks heeft opgeleverd. Dat meldt Het Nieuwsblad donderdag.
“Ze wilden niet afzien van deze prijsclausule en die ook niet aanpassen”, antwoordde hij N-VA-Kamerlid Werner Janssen. Borsus gaat daarom – in overleg met Kris Peeters – een wet voorleggen aan de regering, om dit soort dwingende prijsafspraken te verbieden. In Frankrijk, Duitsland en Italië bestaat er intussen een gelijkaardige regelgeving.
Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) roept mensen intussen op om de tactieken van onder andere Booking.com te omzeilen door in afwachting van de nieuwe regels telefonisch of per mail een hotelkamer te reserveren.
“Online mogen hotels vandaag inderdaad geen lagere prijzen afficheren, maar die verplichting geldt niet wanneer er telefonisch of ook per mail wordt gewerkt. Het is spijtig dat veel toeristen dat niet weten”, aldus de minister.
Reactie Booking.com
Booking.com laat in een reactie weten dat de aangekondigde maatregelen contraproductief zullen zijn. “Sinds 2015 hebben hotels de mogelijkheid om lagere tarieven aan te bieden op andere kanalen zoals andere online travel agencies, reisbureaus, via trouwe klantenprogramma’s of boekingen via telefoon. We vragen hotels enkel dezelfde prijs als die op het openbare gedeelte van de eigen website”, luidt het.
Het verbieden van deze zogenaamde “beperkte prijspariteit”, die volgens Booking.com aanvaard wordt door 27 mededingingsautoriteiten wereldwijd, leidt tot “free-riding” op de investeringen die online reisagentschappen zoals Booking.com doen om hotels over de hele wereld in de markt te zetten, klinkt het. “En het ondermijnt de belangrijke voordelen die deze platforms aan consumenten en hotelpartners aanbieden, vooral voor kleinere hotels die niet over een marketingbudget beschikken om te concurreren voor klanten wereldwijd.”