Boeing wist al kort na eerste levering 737 Max van softwareprobleem
De Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing was al een jaar voor de eerste crash van een 737-Max-vliegtuig op de hoogte van het softwareprobleem met het toestel.
Het bedrijf was ervan overtuigd dat het geen veiligheidsprobleem met zich mee bracht, klinkt het in een statement zondag.
Boeing geeft in de verklaring toe dat het al enkele maanden nadat de levering van de 737 Max in mei 2017 was begonnen, ontdekte dat een waarschuwingssysteem in de cockpits niet goed werkte. Uit eigen onderzoek concludeerde Boeing dat er geen sprake was van een verslechtering van de vliegveiligheid.
De toestellen van het type 737 Max staan sinds half maart wereldwijd aan de grond na twee dodelijke vliegtuigongelukken in korte tijd, in Indonesië en in Ethiopië. Daarbij kwamen respectievelijk 189 en 157 mensen om.
De ongevallen bleken te zijn veroorzaakt door een overijverig veiligheidssysteem dat de neus naar beneden drukte vanwege een niet goed werkende sensor. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA werd pas een week na het eerste ongeval op de hoogte gebracht.