Benut u alle mogelijkheden van uw werkplek?
Het beheer van de werkplek en het kantoorgebouw verdient veel aandacht. U kunt de werkprocessen in de onderneming efficiënter laten verlopen en veel geld uitsparen.
Procesmatig werken is belangrijker dan focussen op de eigen afdeling. Dat vergt een ruimte waarin de medewerkers kunnen werken zonder tijd- of plaatsbeperkingen. Doe deze oefening in samenwerking met onder meer de hr- en ICT-afdeling. Zo creëert u een vernieuwende inrichting die is gericht op activiteiten in plaats van afdelingen.
De beste werkkrachten houden en binnenhalen. De aantrekkelijkheid van een bedrijf dat gebruik maakt van technologie en moderne werkplekinrichting, gaat snel de hoogte in. Dat is een belangrijk concurrentievoordeel in de ‘war for talent’. Maar onderschat de impact niet van deze veranderingen op uw personeel. U moet anders omgaan met de huidige generatie medewerkers dan met de nieuwe generatie.
De kostprijs van de werkplek. De kostprijs van een werkplek of een vierkante meter kantoorruimte berekenen, is geen sinecure. Vooral als u niet beschikt over actuele plattegronden of facilitysoftware, transparantie in de facilitaire facturenstroom, inzicht in de ‘softe’ dienstverlening (bv. receptie) en ‘harde’ dienstverlening (bv. liftonderhoud). De totale facilitykosten staan in de top drie van uw uitgaven.
Hoog tijd voor duurzaamheid. Analyseer de ecologische voetafdruk van uw bedrijf, meet het energieverbruik, verhuur leegstaande lokalen, mobiliseer uw medewerkers, betrek uw leveranciers in duurzaam handelen.
Bron: Koen Neve, Passion 4 FM (i.s.m. Kluwer Opleidingen)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier