Belgische webwinkels zien omzet met 17 procent stijgen
De Belgische webwinkels hebben in 2009 voor 1,6 miljard euro goederen verkocht aan particulieren. Dat is 17 procent meer dan in 2008. Er zijn ondertussen ook al meer dan 5.000 Belgische webwinkels actief, meldt BeCommerce, de federatie van de verkopers op afstand, dinsdag.
“De consument koopt steeds vaker dagdagelijkse producten online”, luidt het in een persbericht van BeCommerce. In 2009 konden de webwinkels profiteren van de toenemende populariteit van decoratieproducten, kleding en schoenen. De best verkochte producten blijven evenwel platen, cd’s en dvd’s, voegt Marc Périn, de directeur van BeCommerce, toe.
Door het succes van bijvoorbeeld iTunes, waarbij het vaak gaat om
kleinere aankopen, daalde het gemiddelde bedrag per transactie. Volgens Périn wordt er tegelijkertijd ook steeds vaker voor grotere bedragen aangekocht. In 2009 werd in 9 procent van de transacties meer dan 500 euro besteed.
De onlinemarkt blijkt duidelijk uit te breiden. Momenteel komen er elke maand ongeveer 90 webwinkels bij. Ons land telt nu al meer dan 5.000 webwinkels en in 2010 zou de kaap van 6.000 kunnen worden gerond. BeCommerce verwacht overigens dat de omzet van de Belgische webwinkels in 2010 met 15 procent stijgt.
De cijfers die BeCommerce vrijgeeft omvatten de onlineverkoop aan particulieren (dus niet aan bedrijven) via Belgische webwinkels. De aankopen van Belgische consumenten op buitenlandse websites zijn uiteraard niet inbegrepen. De aankopen door buitenlanders in Belgische webwinkels daarentegen wel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier