Belgische brouwers in het verweer tegen Franse accijnzen

© reuters
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De Belgische brouwersvereniging gaat juridisch in het verweer tegen de verhoging van de accijnzen op bier in Frankrijk. Maar Frankrijk herhaalt gewoon wat de meeste andere Europese landen de voorbije jaren al hebben gedaan.

De Belgische brouwersvereniging gaat juridisch in het verweer tegen de verhoging van de accijnzen op bier in Frankrijk. Maar Frankrijk herhaalt gewoon wat de meeste andere Europese landen de voorbije jaren al hebben gedaan.

De verhoging van de bieraccijnzen met 160 procent die Frankrijk begin dit jaar heeft ingevoerd, is bij de Belgische brouwers in het verkeerde keelgat geschoten. “Protectionisme”, luidt het unisono. De Belgische brouwersvereniging zet juridische stappen tegen de maatregel.

Toch geldt de maatregel ook voor de Franse brouwers, behalve voor de kleintjes. Frankrijk is, net als de meeste andere markten, een van de speelterreinen van de grote internationale brouwers. De marktleider in het land is het Deense Carlsberg, het nummer twee het Nederlandse Heineken, op ruime afstand gevolgd door AB InBev. Voor Belgische bieren is Frankrijk het belangrijkste exportland. Voor het abdijbier Leffe is het de grootste afzetmarkt. De bierconsumptie in Frankrijk bedroeg vorig jaar 18 miljoen hectoliter, tegenover 8,2 miljoen hectoliter in België.

De Franse accijnsverhoging is geen echte verrassing. Het is veeleer verrassend dat de accijnzen in België nog niet werden opgetrokken. In andere landen – zoals Nederland, Oekraïne, Polen, Portugal, Roemenië, Spanje, Tsjechië en Turkije – regende het de voorbije jaren accijnsverhogingen. Ze zijn een geliefkoosd middel voor overheden die nieuwe inkomsten moeten vinden in recessietijden. In het Verenigd Koninkrijk worden de accijnzen elk jaar van 2010 tot 2015 verhoogd met 2 procent. MolsonCoors, de marktleider in de horeca, betaalde er 685 miljoen euro aan accijnzen in 2012, of 42 procent van zijn bruto-omzet.

Een van de frappantste gevallen is Rusland, met een stijging van de accijnzen op bier met 200 procent in 2010. Dit jaar komt daar nog eens een kwart bij, een vijfde in 2014 en 11 procent in 2015. AB InBev zag zijn biervolume in Rusland met 27 procent dalen van 2008 tot 2012 (13,5 miljoen hectoliter).

Carlsberg ging in het eerste halfjaar van 2011 nog bijzonder heftig te keer tegen die accijnsverhogingen. De Deense brouwer was met een marktaandeel van 38 procent in 2012 de marktleider in Rusland. Het land is daarmee goed voor een derde van het groepsvolume van Carlsberg. Rusland heette de voorbije jaren een risicofactor te zijn voor de brouwer. Maar dit jaar verdwenen die problemen als sneeuw voor de zon. In het jongste jaarverslag luidt het poeslief dat de brouwer – samen met de concullega’s – stevige banden met de Russische overheid heeft aangeknoopt.

Goed lobbywerk verricht dus wonderen. De Belgische juridische demarches hebben te veel weg van een achterhoedegevecht. Wanneer schuiven de Belgische brouwers in de Parijse regeringssalons aan voor stevig weerwerk?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content