Barco laat verleden achter zich

© belga

Barco liet in de resultaten over 2009 twee gezichten zien. Het bedrijf verloor 29,5 miljoen euro op zijn gewone bedrijfsactiviteiten. Afwaarderingen duwden het nettoverlies zelfs tot 59,9 miljoen euro of 4,26 euro per aandeel. Aan de positieve kant verdiende Barco toch in totaal 59,4 miljoen netto cash.

Met die 59,4 miljoen werden herstructureringen en de overname van Fimi, een Philips-dochter in medische schermen, betaald.

Bovendien bleef er eind 2009 nog 23,5 miljoen euro netto cash op de balans – een jaar eerder stond daar nog 32,8 miljoen netto schuld. Tweederde van de cash kwam binnen omdat Barco zijn facturen sneller invordert en een deel van zijn voorraden heeft uitverkocht.

De omzet daalde met 12 procent tot 638,1 miljoen euro, het orderboekje met 5,7 procent tot 331,4 miljoen euro, en het aantal bestellingen in het vierde kwartaal met 18,4 procent tot 166,5 miljoen euro. Barco heeft zijn kosten op jaarbasis met 18 procent verminderd. De raad van bestuur zal voorstellen geen dividend uit te keren.

De verliezen bij Barco zitten hoofdzakelijk bij de “events” (verlichting voor shows en beurzen) en reclameschermen (“out-of-home”). Die markten zijn letterlijk ingestort door de crisis en net daar heeft Barco in het verleden veel ontwikkelingen en overnames verwezenlijkt.

Barco blijft het echter uitstekend doen in digitale cinema, waar de omzet van 37 naar meer dan 100 miljoen euro steeg in een jaar. Op die manier eindigde de divisie “media & entertainment” 2009 met toch nog 246,9 miljoen euro omzet, een daling met 10,8 procent.

Het bedrijfsverlies voor herstructureringen bedroeg 6,3 procent. Barco verwacht dat digitale cinema fors zal verder groeien.
De tweede grootste markt – controlezalen voor beveiliging en monitoring – daalde met 18,6 procent naar 200,1 miljoen euro omzet, maar is zich volgens Barco aan het hernemen. Barco heeft hier ook een generatie nieuwe producten klaar. Het orderboekje steeg. De bedrijfswinst voor herstructurering bleef licht positief op 2,5 procent.

Barco’s schermen voor radiologie, mammografie en scanners daalden op jaarbasis met 10,6 procent tot 113,6 miljoen euro omzet. De bedrijfswinst voor herstructureringen en waardeverminderingen daalde van 12,2 naar 11,1 procent. Avionics en simulation, de kleinste divisie, was verlieslatend, ook op het niveau van cash.

Volgens Eric Van Zele, die nu één jaar de CEO is van Barco, is Barco na de drastische kostenvermindering en afwaardering in 2009 “een veel sterker en beter bedrijf”.

Groei moet komen van digitale cinema, medische displays, een nieuwe generatie LED-projectoren in beveiliging en monitoring en meer producten in het middensegment.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content