Autosalon op de Heizel: premiumsegment wil verder groeien
Audi, BMW, Mercedes, Volvo. De recessie laat weinig sporen na bij de premiummerken van de automarkt. De verkopers op het tweejaarlijkse voertuigensalon op de Heizel mikken op een stabiele markt in 2014.
Er zit geld in België. Veel geld. En dat vele geld is vooral beschikbaar voor Duitse premiumwagens. Dat blijkt duidelijk uit de top tien van meest verkochte wagens in België in 2013. De eerste vijf plaatsen zijn voor de al dan niet betere middenklasse, met Volkswagen, Renault, Peugeot, Citroën, en Opel. Maar op zes en zeven volgen BMW en Audi, en op negen Mercedes, dat enkel Ford moet laten voorgaan.
En net uit de top tien bengelt Volvo Cars. Met een verkoop van 16.500 wagens behaalt ook dit premiummerk een stevig marktaandeel van 3,1 procent. Dat is hoog, want het wereldwijde marktaandeel van het Zweedse premiummerk bedraagt één procent.
“België heeft veel rijke mensen”, glimlacht Erik Van den Heuvel, woordvoerder van Mercedes, te midden van de glimmende automodellen op de Mercedes stand in het Heizelpaleis. “België is met 24.414 verkochte wagens in 2013 de vierde grootste markt voor Mercedes in Europa, en de tiende grootste in de wereld. In België verkopen we ruim dubbel zoveel wagens als in Nederland, met zijn nochtans grotere bevolking”. 2014 zou opnieuw beter moeten worden voor Mercedes, na een groei met bijna 15 procent vorig jaar. Dat komt door de lancering van een aantal nieuwe modellen, en kortere levertermijnen. “Voor sommige modellen bedroeg de levertermijn tot negen maanden,” verduidelijkt Van den Heuvel.
Recessie bij de particulier
Ook bij BMW niets dan lachende gezichten. Peter Kronschnabl, de Duitse directeur van BMW in België, zag de markt met 3,8 procent aanwakkeren tot 31.601 verkochte wagens. De Belg houdt van ‘Freude am Fahren’: de BMW 3 reeks is niet alleen de best verkochte van de groep, maar zelfs de derde meest verkochte wagen in België. Vooral de leasemarkt is belangrijke klant bij de automaker van Beieren. Want het merk Mini kende wel een terugval, omdat die vooral door particulieren wordt gekocht. Maar dat zou moeten verbeteren in het nieuwe jaar, met de introductie van nieuwe Mini modellen. Algemeen verwacht BMW een stabilisering van de verkoop in 2014.
Bij het derde Duitse premiummerk, Audi, is er diezelfde marktinschatting. Vorig jaar verkocht het merk met de vier ringen 29.305 wagens in België. Dit jaar zou het iets beter moeten, met net 30.000 stuks. Diverse nieuwe modellen, of een facelift van bestaande modellen, moeten de Schwung vooruit kracht bijzetten. Zoals die speciale A8 bijvoorbeeld, die pronkt in een afgeschermde kamer in het salon. Een gepantserde wagen, met ook geblindeerde ruiten. De A8 is de wagen van de Duitse ministers. “Als ik daarmee rondrijd in Duitsland, vragen ze me steeds welke minister ik ben”, grinnikt Jurgen Thysmans, de woordvoerder van de Audi A1 fabriek in Brussel. Die A1 verkoopt ook in België goed, met een vierde plaats, na A3, A4 en A6.
Het beursgenoteerde D’Ieteren is de invoerder van Audi en ook de andere merken van Volkswagen Groep, goed voor een totaal van bijna 103.000 wagens in 2013. Met ruim 50.000 wagens, was het merk Volkswagen vorig jaar alweer de marktleider in België. “We hadden een uitstekend resultaat”, vindt Denis Gorteman, CEO van D’Ieteren Auto. “De algemene Belgische automarkt ging er met amper 0,1 procent op achteruit, waar Nederland een daling optekende van een kwart, als gevolg van nieuwe maatregelen van de regering. Dat komt ervan als je maatregelen unilateraal oplegt, zonder voorafgaand overleg met de sector”, waarschuwt Gorteman.
Met Volkswagen mikt Denis Gorteman in 2014 op “groei, via nieuwe, energiezuinige en hybride modellen en ons brede gamma met wagens van 10.000 tot meer dan één miljoen euro, een Bugati”. Maar die groei hangt niet enkel samen met de verkoop. Gorteman werkt ook aan de klantentevredenheid via de 174 concessionarissen met hun 310 vestigingen. Want ook de dienst-na-verkoop voor de reeds 1,2 miljoen wagens van Volkswagen Groep die in België rondrijden, doen de rendabiliteit opkrikken.
Na de agressieve groei, de consolidatie
Ook onderaan de markt wordt gedacht en gewerkt aan meer nazorg, na jaren van stevige groei. De Zuid-Koreaan Hyundai verkocht 18.600 wagens in 2013, en kwam met die groei met 27,3 procent voor de eerste keer in de top tien van meest verkochte wagens in België. Hyundai is tevens de enige Aziaat in de top tien. “Dit jaar willen we vooral marktaandeel behouden. Consolideren”, duidt woordvoerder William Meerschaut de plannen voor het nieuwe jaar. “We zijn ook al langer niet meer de goedkoopste. We willen ons hoger positioneren in de markt”, met onder meer een stevig netwerk van 100 dealers in België en Luxemburg.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier