Antwerpse voorpost in de achtertuin van Rotterdam

© belga

Meulenberg Transport is een Nederlands-Limburgse hub voor de Haven van Antwerpen. Het bouwt met die haven en Ewals Intermodal uit Genk een spoorterminal in Geleen.

Meulenberg wordt mee geleid door Genkenaar Paul Cornelissen, die zo zijn Vlaamse logistiek knowhow over de grens uitspeelt.

Begin juni start de bouw van de Rail Terminal Chemelot in het Nederlands-Limburgse Geleen, op een steenworp van Vlaanderen. De privé-investering van 18 miljoen wordt betaald door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, het Genkse Ewals Intermodal en Meulenberg Transport uit Urmond. Dat Nederlands-Limburgse bedrijf wordt geleid door Wim Meulenberg (derde generatie sinds 1921) en Genkenaar Paul Cornelissen.

De bouw van de nieuwe spoorcontainer is vooral gericht op de chemische industrie, maar is voor iedereen toegankelijk. De beslissing om een derde te participeren kadert voor de haven van Antwerpen in het “achterlandbeleid”, waarmee verbindingen en cargostromen naar de toeleveringsgebieden worden uitgebreid. “Zuid-Limburg is bij uitstek een regio die eerder naar Antwerpen kijkt, waardoor de participatie in de terminal kansen voor verbindingen en de verankering van goederenstromen biedt”, klinkt het in Antwerpen

In de eerste fase vanaf april 2013 rijden minstens 5 treinen per week van en naar Italië. De helft van de capaciteit ligt al commercieel vast, ondermeer door nieuwe activiteiten na de uitbreiding van een bedrijventerrein, een project van 30 miljoen (terminal inclusief). Een deel gaat naar de verhuis van de nabijgelegen woonwijk Mauritspark, waar de leefbaarheid door het stijgende spoorverkeer in gedrang komt.

Meulenberg participeert ook voor de helft in een containerterminal CTS in Stein (met de nabijgelegen havenexploitant WPS). Deze regionale hub van de zeehavens heeft een dagelijkse verbinding via binnenvaart (Antwerpen) en spoor (Rotterdam). CTS participeert op zijn beurt in Railport Lanaken, met een treinverbinding van en naar Verona. Cornelissen: “De groei en de winst zitten in de intermodale goederenstromen tussen Limburg en het Ruhrgebied, via Rotterdam en Antwerpen, en zelfs Zuid-Europa.” (H.B.)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content