Antwerp Gateway investeert kwart miljard in Deurganckdok
Antwerp Gateway investeert een kwart miljard euro omdat het verwacht dat de gebruikers van het Deurganckdok naar zijn terminal verhuizen.
De goederenbehandelaar Antwerp Gateway investeert de volgende vijf jaar tot zeven jaar een kwart miljard euro in de uitbreiding van de containerterminal aan de zuidzijde van het Deurganckdok. De investering kan 300 jobs opbrengen, naast de 750 mensen die nu al voor Antwerp Gateway werken.
De investering past in een belangrijke verschuiving in de Antwerpse haven. De rederij MSC, die goed is voor een derde van de containers in de Scheldestad, kreeg vorige maand van het Havenbedrijf Antwerpen groen licht om haar activiteit te verschuiven van het Delwaidedok (achter de sluizen) naar het Deurganckdok.
De verhuizing van MSC is niet alleen een gevolg van de gebrekkige capaciteit van zijn huidige vestiging, maar ook van de aangekondigde samenwerking met de rederijen Maersk Line en CMA CGM. Die P3 Alliantie wordt meer dan waarschijnlijk aan het Deurganckdok gecentraliseerd. Maersk Line is er al klant bij de containerbehandelaar PSA, die de terminal aan de noordzijde van het dok uitbaat, terwijl CMA CGM voor 10 procent mede-eigenaar is van Antwerp Gateway.
De meerderheidsaandeelhouder is de Dubaise terminaloperator DP World (42,5%), naast de Israëlische rederij Zim Ports (20%), de Chinese sectorgenoot Cosco Pacific (20%) en de Haven van Duisburg (7,5%). DP World maakte vorige week overigens bekend dat het in 2013 op een omzet van 3,1 miljard dollar een vrije cashflow van 1 miljard en 640 miljoen nettowinst boekte.
Antwerp Gateway maakt een kans om een extra Verre Oostenroute van aandeelhouder CMA CGM binnen te halen. MSC heeft met zijn huidige pakket van 4,6 miljoen teu (de standaard van een 20 voetcontainer) bijna de volledige noordkant van het Deurganckdok bij de goederenbehandelaar PSA nodig, los van de huidige volumes van PSA.
Daarom wil Antwerp Gateway zijn capaciteit aan de zuidkant uitbreiden van 2 tot 4 miljoen teu. Meteen zou het Deurganckdok eindelijk zijn optimale capaciteit bereiken, en vallen de boetes weg die het Havenbestuur oplegt aan Antwerp Gateway omdat het niet aan de opgelegde volumeverplichtingen zou voldoen. Een situatie die Antwerp Gateway overigens aanvecht.
“Het is te vroeg om in te gaan op concrete scenario’s, zoals een eventuele samenwerking met MSC, maar als de vraag er komt, kunnen in elk geval in anderhalf jaar klaarstaan”, stelt Rob Harrison, de CEO van Antwerp Gateway. “We willen dat ook doen door, meer dan PSA aan de overkant van het dok, te investeren in het modernste materiaal. De rederijen vragen uitdrukkelijk dat er naast PSA een andere sterke terminaloperator is. Ze willen geen monopolie.”
Lees het volledige artikel in Trends van deze week.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier