Anik Stalmans (Cegeka): ‘We moeten heel productief zijn’
Anik Stalmans (Cegeka) is genomineerde voor Trends HR Manager of the Year.
In haar functie van hr-directeur hoort Anik Stalmans hoe anderen jaren vooruit hun carrière plannen. Zelf is ze op buikgevoel van de ene job in de andere gerold, bekent de 43-jarige Diestse, moeder van twee jonge tieners. Ze is pas tien maanden hr-directeur, maar al negentien jaar bij Cegeka. Handelsingenieur van opleiding, kent ze alle hoeken en kanten van het huis omdat ze er zoveel verschillende functies heeft gehad: verkoper van boekhoudsoftware, product development, manager van de helpdeskdetachering voor IBM, oprichter van de interne helpdesk, verantwoordelijke voor het team dat de uitvoering van de grote outsourcingcontracten superviseert…
In een gedecentraliseerde organisatie als Cegeka, die inzet op zelfsturing, zijn de feeling en de interne contacten die dat oplevert, goud waard. Stalmans leidt nu een team van 34 voor Nederland en België. Dertien van hen zijn verantwoordelijk voor de rekrutering van 250 nieuwe medewerkers per jaar, op een totaal van 1700 in België en Nederland.
Cegeka had een omzet van 415 miljoen euro in 2016 en ambieert 1 miljard in 2020. Daar horen overnames bij, maar ook een organische groei met twee cijfers. De werving van medewerkers die zich thuis voelen in de Cegeka-cultuur is dan een strategische activiteit. “Ongeveer de helft van de aanwervingen komt van doorverwijzingen van het eigen personeel. De kans dat zulke mensen bij ons passen, is groter”, zegt Stalmans. “De grote instroom vraagt sterke managers. Daar hebben we leiderschapsprogramma’s voor gehad, maar ik geloof veel meer in specifieke opleidingen die vertrekken vanuit een assessment van de leidinggevende.”
De centrale hr-dienst van Stalmans heeft daar geen opleidingsbudget voor. De businessunits moeten geld budgetteren voor de opleidingen, die de hr-dienst organiseert. Stalmans: “Ik werk vanuit buy-in. Onze opleidingen moeten echt opbrengen, anders gaan de businessunits daarin niet mee. Met mijn team werk ik ideeën uit. Ik leg die aan de businessunits voor en als ze daarin iets zien, doen we ermee voort. Anders niet. Hetzelfde voor rekrutering. Zij stellen de vacatures open. Wij krijgen een vergoeding voor elke vacature die we invullen. Dat zet ons aan om heel productief te zijn. Anders krijg ik mijn budget niet rond.”
Cegeka School
Een van de eerste acties van Stalmans was de bedrijfswaarden opnieuw scherp te stellen: ondernemerschap, ontwikkeling, authenticiteit, kostenbewustzijn, eigenaarschap, inleving en respect.
Die vormen de leidraad in een nieuwe, innovatieve samenwerking tussen rekrutering en de businessunits: de Cegeka School voor softwareontwikkelaars. Zij moet de profielen invullen die Cegeka niet vindt op de ultrakrappe arbeidsmarkt. In april beëindigen 21 nieuwkomers en één interne, geselecteerd uit meer dan 700 belangstellenden, de veertien weken opleiding. De lessen worden gegeven door de trainers van de Agile Software Factory van Cegeka. Stalmans: “Eigen trainers dragen onze waarden uit en zijn bovendien aanzienlijk goedkoper dan de 1000 tot 2000 euro per dag die externe opleidingen kosten. In september gaan we voor een tweede editie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier