Stijn Fockedey
Alleen Apple verdient nog aan smartphones
De elektronicafabrikant Samsung haalde in het afgelopen kwartaal een gemiddelde brutomarge van 18 dollar per verkochte smartphone of tablet. Zijn grote concurrent Apple verdient bruto gemiddeld 224 dollar op zijn mobiele toestellen. Daarmee is het de enige grote speler die er nog echt geld mee verdient
De voorbije maanden waarschuwde Samsung al verschillende keren dat zijn winst kon dalen, vooral door een prijzenslag voor de goedkopere toestellen. Maar eigenlijk zag de Zuid-Koreaanse fabrikant de bui al zeker anderhalf jaar geleden hangen. Het verschil tussen de verzendingen en de effectieve verkochte exemplaren groeide al een tijd, met een steeds grotere onverkochte voorraad als gevolg.
Omdat Samsung elke markt probeert te bedienen, verkoopt het veel meer smartphones dan Apple. De productlijn is veel meer uitgebreid en bestaat grotendeels uit modellen die vaak spotgoedkoop zijn in vergelijking met die van Apple. Die strategie van marktaandeel boven winst heeft lang gerendeerd. Samsung en Apple boekten mooie winsten met mobiele toestellen. Nu schiet enkel Apple over.
Alleen Apple verdient nog aan smartphones
Ook Samsung ontsnapt dus niet aan de ijzeren wet van de consumentenelektronica. Elektronische onderdelen worden voortdurend en tegelijkertijd goedkoper en krachtiger. Een huidig toestel van 150 euro kan veel meer dan de allereerste iPhone uit 2007, en die kostte toen vier tot vijf keer meer. Apple positioneert zich nog altijd als een luxemerk en kan zijn prijzen daardoor hoog houden, hoewel veel van zijn gebruikers nu perfect alles zouden kunnen doen met een toestel van een goedkopere concurrent. De honderden miljoenen gebruikers van de iPhone en iPad hangen bovendien vast aan iOS, Apples mobiele softwareplatform. Ze kunnen niet zomaar overstappen naar goedkopere concurrenten. Samsung werkt daarentegen met Android, het mobiele besturingssysteem van Google dat ook door andere Aziatische fabrikanten wordt gebruikt. De drempel is veel lager.
Samsung krijgt het daarom steeds moeilijker om Chinese concurrenten af te houden die nu ook buiten China in opmars zijn. Xiaomi, Huawei, Lenovo en Wiko hanteren scherpe prijzen. Samsung kan op korte termijn eigenlijk niet anders dan nog meer op de prijs te spelen. Maar zo riskeert het wel het imago van zijn duurdere toestellen te bekrassen, en de verkoop van die lucratievere modellen te raken. Misschien komen de gouden jaren van Samsungs mobiele divisie wel nooit meer terug.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier