‘Aldi noteert eerste omzetdaling in België’
Retailer Aldi ziet voor het eerst in België de omzet dalen (-0,5 procent), blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau Marketing Maps waarover Het Laatste Nieuws en L’Echo donderdag berichten.
De volledige markt van de grootdistributie is in 2010 slechts met 2,1 procent gegroeid, blijkt uit de studie. De Colruyt-groep (Colruyt, Okay, Spar en Alvo) zag haar aandeel stijgen tot 26,7 procent tegen 25,4 procent in 2009 en 24,7 procent in 2008. De groep kon haar marktaandeel tegenover de nummer twee, Delhaize, nog uitbreiden. Carrefour zakt na de herstructuring naar de derde plaats het marktaandeel teruglopen van 23,6 procent naar 21,9 procent.
De opmars van prijsbrekers Aldi en Lidl lijkt tot nader order afgeremd. Hun gezamenlijk marktaandeel blijft nagenoeg stabiel op 16,8 procent. Aldi, dat in 2010 elf nieuwe winkels opende, moest een omzetdaling van 0,5 procent incasseren.
In totaal werden tussen januari 2010 en maart 2011 nieuwe winkels geopend. Carrefour was met 20 Express-buurwinkels het meest bedrijvig.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier