AB InBev kocht brouwer achter Karmeliet voor 210 miljoen euro
Bijna een jaar lang speculeerde de biermarkt over hoeveel AB InBev heeft betaald voor Brouwerij Bosteels, de producent van Karmeliet en Kwak. Het bedrag is nu bekend: 210 miljoen euro, of bijna 14 keer de operationele kasstroom (ebitda) van de brouwer uit Buggenhout.
AB InBev kocht vorig jaar twee brouwers in eigen land. En dat mocht wat kosten. Het opvallendste overnamebedrag is 2,1 miljoen euro. Dat betaalde de wereldbrouwer voor Ginette, een brouwer van biologische bieren uit Waals-Brabant. De onderneming erachter is Organic Tribu SA, die volgens de jongst neergelegde balans (van 2015) een balanstotaal van 63.543 euro en een brutomarge van 11.545 euro had. AB InBev heeft duidelijk heel veel geld neergelegd voor een beloftevolle toekomstmarkt, die van de biologische bieren. Maar Ginette moet nog heel veel beloftes waarmaken. Volgens mediaberichten wordt het merk bovendien geboycot sinds het in oktober in handen van de wereldbrouwer kwam.
Solide Bosteels
Brouwerij Bosteels heeft solidere cijfers. De brouwer van de merken Karmeliet, Kwak en Deus groeit als kool. In het boekjaar 2011-2012 was er een omzet van 20,5 miljoen euro, en een ebitda van 6,7 miljoen euro. In het boekjaar 2015-2016 was dat opgelopen tot 33,4 miljoen euro omzet en 15,3 miljoen euro ebitda.
AB InBev kocht de brouwer begin september voor 210 miljoen euro. De wereldbrouwer betaalde daarmee bijna 14 keer de ebitda voor het boekjaar 2015-2016. Ondanks het mooie groeiverhaal van Bosteels blijft dat een hoge prijs. De overname van SABMiller bijvoorbeeld (ook door AB InBev), het wereldwijde nummer twee, gebeurde tegen een waardering van 13 keer de ebitda.
Belgische brouwers zijn duidelijk begeerd. Vorig jaar kwam ook Brouwerij Palm in buitenlandse handen. De Nederlandse brouwersfamilie Swinkels (Bavaria) kocht Brouwerij Palm voor 79 miljoen euro, of 17 keer de ebitda, een mooie prijs voor de voormalige hoofdaandeelhouder Jan Toye. Maar Brouwerij Bosteels is duidelijk een rendabeler brouwer.
Verlies van marktaandeel
Toch zal AB InBev heel wat Karmeliet en Kwak moeten verkopen vooraleer de investering is terugverdiend. Zeker op de Belgische markt heeft de marktleider het moeilijk. De algemene biermarkt daalde vorig jaar met 3,6 procent, maar bij AB InBev ging er 4,3 procent af in volume. De brouwer had een totale drankenverkoop (producten van derden inbegrepen) van 4,7 miljoen hectoliter.
De vooruitzichten op langere termijn zijn niet gunstig: de Belgische biermarkt zal verder achteruitboeren, wat tot een toenemende concurrentie zal leiden. Duur overgenomen speciale bieren, zoals Karmeliet, bieden een antwoord op de neergaande tendensen in de biermarkt.
Er is een lichtpuntje: de voorbije maand juni was, in tegenstelling tot vorig jaar, bijzonder droog en heet. Door die tropische temperaturen zag de Vereniging van Belgische Drankenhandelaars (FEBED) de bierverkoop de voorbije maand met een tiende klimmen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier