Aandeel particulieren in automarkt neemt af
De markt van nieuwe auto’s wordt alsmaar meer een zaak van bedrijven en zelfstandigen. Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar waren die goed voor 62,1 procent van alle aankopen. Dat is een stijging tegenover vorig jaar, toen ze 59,8 procent marktaandeel hadden. Het aandeel van op naam van particulieren ingeschreven nieuwe auto’s, is op zijn beurt gedaald van 40,2 procent in 2021 naar 37,9 procent dit jaar. Dat blijkt uit een analyse van sectorfederatie Febiac.
Voor bedrijven zijn stekkerwagens fiscaal interessanter geworden en dus zet ook de elektrificatie in de sector zich door. Het aandeel nieuwe benzine- en dieselmotoren zakte globaal van 75,7 procent vorig jaar naar 67,1 procent voor de eerste negen maanden van dit jaar. Voor diesel staat het marktaandeel met 17,2 procent nu op een historisch laag peil, merkt Febiac op.
Bedrijven en particulieren vormen steeds meer uiteenlopende markten, zegt de sectorvereniging. Terwijl bij die laatste groep meer dan 80 procent van de nieuwe auto’s zijn uitgerust met een verbrandingsmotor (benzine of diesel), is dat bij bedrijven en zelfstandigen een pak minder. Benzinemotoren domineren nog (37,4 procent), maar stekkerwagens zijn goed voor 35,1 procent van alle nieuw aangekochte bedrijfswagens. De kloof wordt ook alsmaar groter met particulieren.
BMW, Volkswagen en Peugeot zijn de populairste merken in ons land, maar in Wallonië wordt de lijst verassend aangevoerd door Dacia.