5 dingen die Amerikaanse venture capitalists raar vinden aan Europese starters

Het Europese online start-upmagazine Whiteboardmag.com dook nog eens in het drie jaar oude boek ‘Mastering the VC Game’, waarin Irena Goldenberg, een Amerikaanse risicokapitaalverstrekker die in Europa actief is, verklapt wat Amerikaanse venture capitalists nu eigenlijk denken over Europese ondernemers. Hier leest u 5 redenen waarom ze de Europeanen een vreemd volkje vinden.

U kunt zich abonneren of uitschrijven op de nieuwsbrief door hierboven te klikken op de tab ‘registreren’ of ‘registratie wijzigen’.

1 Europeanen denken niet in termen van een eengemaakte markt, maar gaan van land tot land. Amerikaanse ondernemers zeggen niet dat ze eerst de markt in Texas willen inpalmen en daarna misschien naar Californië trekken. Toch is dat hoe Europese ondernemers denken. Ondanks de eengemaakte markt zijn zowel de ondernemers als de media nog te veel gericht op hun eigen land.

2 De Europese markt voor risicokapitaal is minder concurrentieel. In Europa zijn er minder echt grote venturecapitalistfondsen, waardoor er onder de venturecapitalists minder concurrentie is dan in Silicon Valley en dat vindt Goldenberg een goede zaak.

3 Ondernemers van kleine markten zien het grootser. Goldenberg merkt op dat ondernemers uit kleine markten zoals Zweden of Finland meteen de hele wereld als hun markt beschouwen. Ondernemers uit Duitsland of Frankrijk zitten vaak gevangen in hun grote ‘thuismarkt’, maar daardoor denken ze volgens investeerders niet voldoende groot.

4 Er zijn steeds meer geslaagde Europese rolmodellen, maar nog niet voldoende. De succesvolle Europese internetentrepreneurs die hun zaak hebben verkocht, zijn nog niet talrijk genoeg. Zij hebben een belangrijke rol te vervullen in het start-upecosysteem als mentors en investeerders.

5 Europeanen voelen een vreemde aandrang om te ‘biechten’. Irena Goldenberg verbaast er zich over dat Europese ondernemers zonder schroom praten over de diepste geheimen en risico’s van hun start-up. Hou daarmee op, raadt ze aan. Je hoeft de vuile was niet buiten te hangen en je mag het risico om te mislukken ook niet overdreven realistisch inschatten. Wees eerder optimistisch wanneer je het hebt over je businessplan en het tijdpad waarbinnen je het wil realiseren.

Bron: Whiteboardmag.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content