2013 is het beste jaar van Duvel Moortgat
Sinds Duvel Moortgat in maart 2013 de beurs verliet, gaat het beter dan ooit met de brouwer. Met een bedrijfsresultaat van 49,1 miljoen euro verpulverde de groep alle records.
De omzet van Duvel Moortgat steeg in 2013 met 12 procent, tot ruim 201 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat klom met maar liefst 42 procent, tot 49,1 miljoen euro. De nettowinst ging vooruit met 32 procent, tot 29,1 miljoen euro.
Sven Gatz, de directeur van de Belgische Brouwersvereniging, mag dan al zeggen dat 2013 een matig jaar was voor de Belgische biersector, maar dat geldt zeker niet voor de brouwer uit Puurs, die vooral bekend is om de merken Duvel, De Koninck, La Chouffe, Liefmans en Vedett. 2013 werd het beste winstjaar in zijn geschiedenis.
Het zal een bittere nasmaak achterlaten bij de voormalige niet-familiale aandeelhouders. Nadat Duvel Moortgat in 2011 een nettowinst van bijna 22 miljoen euro had gerealiseerd, kregen ze in 2012 een brutodividend van 1,45 euro. Dat was een forse klim in vergelijking met het boekjaar 2009, toen 1 euro werd uitgekeerd.
Die bedragen verbleekten bij het rondje waarop de familie Moortgat zich vorig jaar trakteerde, nadat ze de onderneming in maart van de beurs had gehaald. Maar liefst 92,5 miljoen euro, of 17,1 euro per aandeel, werd uitgekeerd aan Bernard, Michel en Philippe Moortgat en aan Veerle Baert. Ook dit jaar mag de familie feesten, al is het minder uitbundig. Er wordt voor 16 miljoen euro aan dividenden uitgekeerd, of 2,98 euro bruto per aandeel. Dat is nog altijd bijna dubbel zoveel als in 2011.
Maar volgens CEO Michel Moortgat is er van uitbundig feesten weinig sprake. “We zijn uiteraard blij met de mooie resultaten”, verduidelijkt de Trends Manager van het Jaar 2010. “Maar die hoge dividendenstroom in 2013 en 2014 is net het gevolg van onze beursexit. Wij als familiale aandeelhouders hebben daarvoor zware schulden moeten aangaan. Die worden via de dividenden terugbetaald.”
Duvel Moortgat bleef ook fors investeren. In de bottelarij in Achouffe werd bijna 6 miljoen euro gepompt. Maar er was vooral de overname in de Verenigde Staten van Boulevard Brewing Company, waardoor de investeringscashflow voor bijna 100 miljoen euro in het rood dook.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier