‘Zwart-geel’ is ouderwets

Club, ‘de grote boek- en papierwinkel in je buurt’, steekt zich in het nieuw.

Ja, we hadden al iets opgemerkt in de nieuwste versie van Clubs huis-aan-huisfolder. Hadden ze die harde, zwart-gele kleurstelling niet vervangen door een geel-blauw-witte combinatie? En vroeger waren de lettertjes op het logo toch schreefloos? En dat blaadje achter het woord Club? Daar stond vroeger toch een vierkant puntje?

Club, dat deel uitmaakt van de GIB-Group, heeft zich inderdaad in het nieuw gestoken. Deze maand viert het bedrijf zijn 25-jarig bestaan, en die verjaardag vormt één van de aanleidingen voor de vernieuwing. “We vonden de zwart-geel-combinatie voor het logo wat ouderwets, niet trendy genoeg meer,” zegt Arielle Peereboom, advertising manager bij Club. “Niet dat we er onderzoek naar hebben gedaan. Het was puur aanvoelen.”

Het geel bleef, alleen werd het wat minder fel. Het zwart van de letters werd vervangen door donkerblauw met een wit randje en het puntje na het woord ‘Club’ veranderde in een vliegend blaadje. “Allemaal aanpassingen die ervoor moeten zorgen dat het logo minder zwaar wordt,” zegt Peereboom.

Meer sfeer.

De veranderingen bij Club blijven trouwens niet beperkt tot het logo. Ook de inrichting van de boek- en papierwinkels wordt aangepast (in de nieuwste vestigingen in Hasselt en Ukkel Fort Jaco kan u al de nieuwe stijlkenmerken aantreffen). De gele armaturen van de buislampen verdwijnen en worden vervangen door moderne verlichtingselementen, de grijze rekken gaan er eveneens uit. De vloer wordt donkerblauw, de verkoopmeubels zijn uitgevoerd in een combinatie van blauw en – toeval of niet? – pereboomhout. Bedoeling van dat alles: meer sfeer in de Club-vestigingen brengen.

De GIB-dochter werkte voor de restyling samen met het Franse bureau Référence. Dat voerde eerder ook al een facelift uit voor het GIB-restaurant Lunchgarden en de fastfoodketen Quick (die GIB intussen in de etalage heeft gezet).

Club telt 27 winkels. De vestiging in het centrum van Ukkel, de grootste Club-winkel in de Brusselse regio, wordt momenteel vernieuwd en gaat opnieuw open op 25 oktober. Meteen het startsein om de andere bestaande Clubs aan te passen. Op de gevels zal het nieuwe logo worden aangebracht en per jaar zullen er zes winkels worden omgebouwd. Dat betekent dat de keten zo’n drie tot vier jaar bezig zal zijn met de restyling.

Veel concurrentie.

Maar waarom is de opsmukoperatie eigenlijk nodig? “De omzetontwikkeling is niet slecht. We groeien langzaam maar zeker, al zijn er wel enkele winkels die een opfrisbeurt nodig hadden,” zegt Peereboom. Hoofdreden voor de facelift evenwel is de 25ste verjaardag van Club. In oktober zal die kwarteeuw promotioneel in de verf worden gezet.

Club is voor sommigen in de eerste plaats een papierwarenwinkel, anderen zien hem dan weer eerder als een boekhandel. Maar hoe ziet Club zichzelf? Arielle Peereboom: “Dat wisselt van winkel tot winkel. We zijn een boek- én papierwinkel en qua omzet is de verdeling tussen papier en boeken 50/50. Of papier dan wel boeken overheersen, hangt vaak af van de regio en de concurrentie in de stad.” Inzake literatuur moet Club vooral opboksen tegen Standaard Boekhandel en Fnac. Wat de papierwaren betreft, zijn er verscheidene tegenstrevers: zowel lokale winkels als grote supermarkten. Toen Fnac een onderkomen vond in het winkelcentrum van Wijnegem, zag Club zijn omzetcijfer met 20% achteruitboeren. Maar zonder boeken gaat het niet. Zo’n tiental jaar geleden besloot de Club-vestiging in de Brusselse City 2, waar de concurrentie van Fnac duidelijk voelbaar is, de boeken af te voeren. Geen goed idee, zo bleek: “Twee jaar geleden hebben we opnieuw boeken in de rekken gezet, tot ieders tevredenheid. We proberen te scoren op vlakken waar Fnac het wat minder goed doet: klantvriendelijkheid, bestellingen en service.”

avp

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content