Zo haalt u het beste uit uw werknemers

Het evenwicht tussen werk en privé is niet makkelijk. © istock photos

Veel werknemers vinden moeilijk een goede balans tussen hun professionele ambities en hun persoonlijk leven. Deze 7 tips helpen u op weg.

Zo haalt u het beste uit uw werknemers

Veel werknemers vinden moeilijk een goede balans tussen hun professionele ambities en hun persoonlijk leven. Deze 7 tips helpen u op weg.

1. Maak voor procedures of vaak gestelde vragen summiere en duidelijke informatiebladen. Zo weten werknemers wat ze moeten doen, zonder daarvoor de personeelsdienst met vragen te overvallen.

2. Werk met flexibele uren als dat mogelijk is. Werknemers werken dan evenveel, maar voelen zich beter omdat ze hun werk beter kunnen afstemmen op hun persoonlijke situatie.

3. Sta open voor vragen naar meer levenskwaliteit, bijvoorbeeld in de vorm van tijdskrediet of loopbaanonderbreking. Zoek samen met de werknemer naar een oplossing die werkt voor zowel de werknemer als de onderneming.

4. Geef fietsen om de stress van het woon-werkverkeer te beperken.

5. Voorzie een ruimte waar medewerkers even kunnen ontsnappen aan de hectiek van de open werkvloer, zodat ze enkele uren kunnen focussen op een project.

6. Probeer openstaande functies eerst op te vullen met interne verschuivingen. Dat opent voor werknemers meer perspectieven op een afwisselende loopbaan.

7. Heb aandacht en respect voor het privéleven van werknemers. Vaak ligt daar de oorzaak van prestaties die minder goed zijn dan voorheen.

Sven Vonck

Tijdens de zomermaanden krijgt u de Bizz By Mail-nieuwsbrief op maandag, woensdag en vrijdag in plaats van elke weekdag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content