Blauw leder, blinkende schelpen, jute, mousse, jeans, Aziatisch gras: geen materiaal is te gek voor Arte om het te gebruiken voor zijn muurdecoratie. Hoe unieker de bekleding, hoe artisanaler het productieproces. De grote oplages vliesmuurbekleding produceert Arte in ons land.
Behangrollen van 53 centimeter breed met bloemetjesmotieven zult u in de toonzaal van Arte in Zonhoven niet vinden, wel meer dan 5000 ontwerpen en materialen voor muurbekleding. De broers Philippe en Steven Desart leiden het familiebedrijf. Philippe neemt het commerciële deel voor zijn rekening, zijn broer de technische kant.
“We hebben het nadeel dat iedereen vreselijke herinneringen heeft aan behangpapier, en dat ons product niet echt nodig is”, zegt Steven Desart. “Een vloer, meubels, gordijnen heb je nodig, maar muren kun je ook gewoon wit laten.”
Toch lijdt Arte daar niet onder. De afgelopen vijftien jaar kelderde de algemene behangverkoop, maar de broers noteren elk jaar tot 10 procent groei in hun boeken. “Sinds wij het bedrijf hebben overgenomen van onze papa, is de omzet gestegen van 27 miljoen euro naar bijna het dubbele”, zegt Steven Desart. “We gaan voluit voor het meest exclusieve deel van de markt. We exporteren naar negentig landen en openden brandstores in Parijs, Londen, Amsterdam en Los Angeles.” Volgens het handelsinformatiekantoor Trends Business Information bedroeg de omzet van Arte vorig jaar 40,5 miljoen euro, met 4,4 miljoen euro winst na belastingen.
De muurdecoratie van Arte hangt wereldwijd in klassehotels, sterrenrestaurants, en door corona ook almaar meer bij particulieren. “Voor de pandemie zochten mensen gezellige plekken om uit eten te gaan en naartoe te reizen. Vandaag ontdekken ze hun eigen huis en willen ze daar iets origineels voor.” Arte positioneert zich als een modebedrijf met twee keer per jaar een nieuwe collectie, ontworpen en geproduceerd zoals klassieke modebedrijven dat doen. De kostprijs van de wandbekleding kan oplopen tot 760 euro per vierkante meter.