Zeg geen behang tegen muurbekleding

© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Blauw leder, blinkende schelpen, jute, mousse, jeans, Aziatisch gras: geen materiaal is te gek voor Arte om het te gebruiken voor zijn muurdecoratie. Hoe unieker de bekleding, hoe artisanaler het productieproces. De grote oplages vliesmuurbekleding produceert Arte in ons land.

Behangrollen van 53 centimeter breed met bloemetjesmotieven zult u in de toonzaal van Arte in Zonhoven niet vinden, wel meer dan 5000 ontwerpen en materialen voor muurbekleding. De broers Philippe en Steven Desart leiden het familiebedrijf. Philippe neemt het commerciële deel voor zijn rekening, zijn broer de technische kant.

“We hebben het nadeel dat iedereen vreselijke herinneringen heeft aan behangpapier, en dat ons product niet echt nodig is”, zegt Steven Desart. “Een vloer, meubels, gordijnen heb je nodig, maar muren kun je ook gewoon wit laten.”

Toch lijdt Arte daar niet onder. De afgelopen vijftien jaar kelderde de algemene behangverkoop, maar de broers noteren elk jaar tot 10 procent groei in hun boeken. “Sinds wij het bedrijf hebben overgenomen van onze papa, is de omzet gestegen van 27 miljoen euro naar bijna het dubbele”, zegt Steven Desart. “We gaan voluit voor het meest exclusieve deel van de markt. We exporteren naar negentig landen en openden brandstores in Parijs, Londen, Amsterdam en Los Angeles.” Volgens het handelsinformatiekantoor Trends Business Information bedroeg de omzet van Arte vorig jaar 40,5 miljoen euro, met 4,4 miljoen euro winst na belastingen.

De muurdecoratie van Arte hangt wereldwijd in klassehotels, sterrenrestaurants, en door corona ook almaar meer bij particulieren. “Voor de pandemie zochten mensen gezellige plekken om uit eten te gaan en naartoe te reizen. Vandaag ontdekken ze hun eigen huis en willen ze daar iets origineels voor.” Arte positioneert zich als een modebedrijf met twee keer per jaar een nieuwe collectie, ontworpen en geproduceerd zoals klassieke modebedrijven dat doen. De kostprijs van de wandbekleding kan oplopen tot 760 euro per vierkante meter.

10 procent

groeit het muurdecoratiebedrijf Arte elk jaar.

1. Collecties ontwerpen De designafdeling verschilt in niets van de ontwerpafdeling in de haute couture. Moodboards en honderden mogelijke ontwerpen aan de muren, kleurvergelijkingen op tafels, overal pantoneprinters en discussies over tinten oranje. Het achtkoppige team werkt zonder echt onderzoeks- en ontwikkelingsbudget.
1. Collecties ontwerpen De designafdeling verschilt in niets van de ontwerpafdeling in de haute couture. Moodboards en honderden mogelijke ontwerpen aan de muren, kleurvergelijkingen op tafels, overal pantoneprinters en discussies over tinten oranje. Het achtkoppige team werkt zonder echt onderzoeks- en ontwikkelingsbudget. “Als we elk ontwerp eerst budgetteren, komen we te laat met onze innovaties en remmen we het creatieve proces. Is jeans in? Dan experimenteren we daarmee”, zeggen de broers Philippe en Steven Desart, die het bedrijf samen leiden. In materialen en productietechnieken legt het bedrijf zich nauwelijks limieten op.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
2. Zien en voelen De exclusieve muurbekleding, bijvoorbeeld een grasbehang, krijgt vaak een betaalbare variant die erg lijkt op de oorspronkelijke versie. Onlangs maakte het bedrijf een gedrukt vlies dat bijna niet te onderscheiden is van het echte leder van roggen. Klanten die investeren in muurbekleding, willen eerst het materiaal zien en voelen. Stalen maken en opsturen is een intensief karwei. Er zijn zes mensen mee bezig. Grote rollen worden versneden. Vervolgens niet medewerker Jan 800 lapjes per uur samen met een kaftje, een foto en het verhaal van de collectie. Tegen zijn pensioen hoopt technisch manager Steven Desart een robot klaar te hebben die dat werk opknapt.
2. Zien en voelen De exclusieve muurbekleding, bijvoorbeeld een grasbehang, krijgt vaak een betaalbare variant die erg lijkt op de oorspronkelijke versie. Onlangs maakte het bedrijf een gedrukt vlies dat bijna niet te onderscheiden is van het echte leder van roggen. Klanten die investeren in muurbekleding, willen eerst het materiaal zien en voelen. Stalen maken en opsturen is een intensief karwei. Er zijn zes mensen mee bezig. Grote rollen worden versneden. Vervolgens niet medewerker Jan 800 lapjes per uur samen met een kaftje, een foto en het verhaal van de collectie. Tegen zijn pensioen hoopt technisch manager Steven Desart een robot klaar te hebben die dat werk opknapt.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
3. Verfkeuken In de verfkeuken doen een computer en een mengmachine het gros van het werk. De verfmenger zorgt voor de afwerking. Hij voegt oranje, blauw, zwart, rood, geel, groen of violet toe, tot de kleur perfect is. Met het bijkleuren van de restinkt vermijdt hij dat er verf weggegooid wordt. Na elke mengbeurt test hij de verf op papier. Na het mengen zijn de tonnen van 20 tot 200 kilogram klaar voor de zeefdrukmachine.
3. Verfkeuken In de verfkeuken doen een computer en een mengmachine het gros van het werk. De verfmenger zorgt voor de afwerking. Hij voegt oranje, blauw, zwart, rood, geel, groen of violet toe, tot de kleur perfect is. Met het bijkleuren van de restinkt vermijdt hij dat er verf weggegooid wordt. Na elke mengbeurt test hij de verf op papier. Na het mengen zijn de tonnen van 20 tot 200 kilogram klaar voor de zeefdrukmachine.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
4. Zeefdruk Op een 60 meter lange zeefdrukmachine drukt Arte het vlies, dat een mix is van polyester, papier en bindmiddel. In maximaal tien stappen over 180 meter bouwen de medewerkers de tekening op met meestal drie of vier kleuren verf. Via gaatjes in de cilinders wordt er een ultrafijne of net een grove laag verf op gelegd. Een rol van tien meter vergt al snel 1 liter verf. Speciale machines verzorgen de speciale effecten.
4. Zeefdruk Op een 60 meter lange zeefdrukmachine drukt Arte het vlies, dat een mix is van polyester, papier en bindmiddel. In maximaal tien stappen over 180 meter bouwen de medewerkers de tekening op met meestal drie of vier kleuren verf. Via gaatjes in de cilinders wordt er een ultrafijne of net een grove laag verf op gelegd. Een rol van tien meter vergt al snel 1 liter verf. Speciale machines verzorgen de speciale effecten.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
5. Controle bij daglicht In deze kamer onderwerpt het personeel de gedrukte vliezen aan licht. Elke fout is zichtbaar. Kleuren, texturen en naden worden geanalyseerd. Verschillen twee gedrukte rollen fors van elkaar? Dan wordt dat gedetailleerd uitgeplozen, tot Philippe en Steven Desart hun akkoord geven voor het drukken en opleveren.
5. Controle bij daglicht In deze kamer onderwerpt het personeel de gedrukte vliezen aan licht. Elke fout is zichtbaar. Kleuren, texturen en naden worden geanalyseerd. Verschillen twee gedrukte rollen fors van elkaar? Dan wordt dat gedetailleerd uitgeplozen, tot Philippe en Steven Desart hun akkoord geven voor het drukken en opleveren.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
6. Archief aan rollen Het archief van kleuren en zeefdrukcilinders toont hoe ruim Arte zijn sector bespeelt. Zelfs in traditionele zeefdruk vindt het bedrijf regelmatig een techniek uit waarmee het een verschil maakt. Een voorbeeld zijn de grote metalen rollen die grotere tekeningen mogelijk maken. Het resultaat is verrassend echt.
6. Archief aan rollen Het archief van kleuren en zeefdrukcilinders toont hoe ruim Arte zijn sector bespeelt. Zelfs in traditionele zeefdruk vindt het bedrijf regelmatig een techniek uit waarmee het een verschil maakt. Een voorbeeld zijn de grote metalen rollen die grotere tekeningen mogelijk maken. Het resultaat is verrassend echt.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
7. In de opslagruimte Hier worden de bestellingen voor meer dan negentig landen klaargemaakt. Het gevraagde aantal meters wordt afgesneden op een van de snijmachines die Steven Desart 25 jaar geleden ontwikkelde in zijn kelder. Met beschermfolie eromheen worden ze opgehangen in speciale dozen. Andere producten worden kant-en-klaar uit het rek gepikt. Snelheid is deel van de service. In maximaal 48 uur is een levering in de Verenigde Staten.
7. In de opslagruimte Hier worden de bestellingen voor meer dan negentig landen klaargemaakt. Het gevraagde aantal meters wordt afgesneden op een van de snijmachines die Steven Desart 25 jaar geleden ontwikkelde in zijn kelder. Met beschermfolie eromheen worden ze opgehangen in speciale dozen. Andere producten worden kant-en-klaar uit het rek gepikt. Snelheid is deel van de service. In maximaal 48 uur is een levering in de Verenigde Staten.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content